Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Giriş ve dersin kapsamı hakkında bilgi.
|
|
2
|
Sözlük kavramı, sözlükler, sözlük bilimi ve sözcük bilimi. Sözlük yapımcılığında inceleme alanları: ses bilimi ve köken bilimi çalışmaları, uluslararası fonetik alfabe; seslerin çeviri yazımı.
|
Sözlük kavramı, sözlük bilimi, sözcük bilimi hakkında ön bilgi sahibi olmak. Söz varlığı ve sözlük konulu eserleri araştırmak.
|
3
|
Sözlüklerin doğuşu, sözlük biliminin tarihçesi.
|
Sözlüklerin doğuşu, sözlük biliminin tarihçesi hakkında ön bilgi sahibi olmak.
|
4
|
Sözlüklerin genel yapısı.
Sözlük hazırlama ilkeleri.
|
Sözlüklerin genel yapısı hakkında kaynak araştırmak. Sözlük hazırlama tekniklerini araştırmak.
|
5
|
Sözlük tipolojisi, sınıflandırmaları, çeşitleri ve özellikleri.
|
Sözlük sınıflandırması, türleri ve özellikleri hakkında kaynak araştırmak.
|
6
|
Teorik (kuramsal) sözlük bilimi. Uygulamalı sözlük bilimi. Türkiye`de sözlük bilimi çalışmaları.
|
Türkiye`de sözlük bilimi çalışmaları hakkında ön bilgi sahibi olmak.
|
7
|
Türk dilinin tarihî gelişimi çerçevesinde, dönemin söz varlığı üzerine yapılan çalışmalar. (Köktürk, Uygur Türkçesi dönemi).
|
Türkçenin tarihî sözlüklerini araştırmak.
|
8
|
Türk dilinin tarihî gelişimi çerçevesinde, sözlük bilimi ilkelerine göre sözlük incelemesi, okunması ve dönemin söz varlığı üzerine yapılan çalışmalar. (Karahanlı Türkçesi dönemi)
|
Farklı tür sözlükleri incelemek ve anlamak.
|
9
|
Türk dilinin tarihî gelişimi çerçevesinde, sözlük bilimi ilkelerine göre sözlüklerin incelenmesi, okunması ve dönemin söz varlığı üzerine yapılan çalışmalar. (Harezm Türkçesi dönemi)
|
Farklı tür sözlükleri incelemek.
|
10
|
Türk dilinin tarihî gelişimi çerçevesinde, sözlük bilimi ilkelerine göre sözlüklerin incelenmesi, okunması ve dönemin söz varlığı üzerine yapılan çalışmalar. (Kıpçak Türkçesi dönemi)
|
Farklı tür sözlükleri incelemek.
|
11
|
Türk dilinin tarihî gelişimi çerçevesinde, sözlük bilimi ilkelerine göre sözlüklerin incelenmesi, okunması ve dönemin söz varlığı üzerine yapılan çalışmalar. (Kıpçak Türkçesi dönemi)
|
Farklı tür sözlükleri incelemek.
|
12
|
Türk dilinin tarihî gelişimi çerçevesinde, sözlük bilimi ilkelerine göre sözlüklerin incelenmesi, okunması ve dönemin söz varlığı üzerine yapılan çalışmalar. (Çağatay Türkçesi dönemi)
|
Farklı tür sözlükleri incelemek.
|
13
|
Türk dilinin tarihî gelişimi çerçevesinde, sözlük bilimi ilkelerine göre sözlüklerin incelenmesi, okunması ve dönemin söz varlığı üzerine yapılan çalışmalar. (Çağatay Türkçesi dönemi)
|
Farklı tür sözlükleri incelemek.
|
14
|
Sözlük incelemeleri
|
Genel konu tekrarı yapmak.
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğretim Üyesi Pelin KOCAPINAR
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
Howard Jackson-Çev: Mehmet Gürlek, Ellen Patat; Sözlükbilime Giriş.
R.R.K. Hartmann; Teaching and Researching Lexicography
Igor Burkhanov; Lexicography
Piet Van Stenkenburg; A Practical Guide to Lexicography
Henry Bejoint; Modern Lexicography
Sözlük bilimi yazıları, konuyla ilgili tezler.
|
Yardımcı Kitap
|
R.R.K. Hartmann; Dictionary of Lexicography.
Türk dilinin dönemlerini yansıtan sözlüklerden örnekler.
Ahmet Bican Ercilasun, Ziyat Akkoyunlu; Divânu Lugâti?t-Türk.
Eski Uygur, Harezm, Kıpçak, Çağatay Türkçesi dönemlerinin sözlükleri.
|
Dersin Amacı
|
Sözlük biliminin ortaya koyduğu ilkelerden hareketle sözlük türleri, sözlüklerin özellikleri, sözlük hazırlama ilkeleri hakkında bilgi sahibi olmak. Türkçe ile ilgili gerek tarihsel gerek modern sözlüklerin özelliklerini tanıyabilmek. Sözlük bilimi alanında Türkiye?de yapılan çalışmaları tanıtmak. Sözlük bilimi hakkında genel bilgiler verildikten sonra Türk dilinin bin yıllık sözlük geleneğini ve birikimini örnekleriyle tanıtmak. Değişik sözlükleri kullanmayı öğrenmek. Sözlük bilimi alanında ulusal ve uluslararası çapta bilgi sahibi olmak ve alana ilişkin sorunları çözmek.
|
Dersin İçeriği
|
Sözlük bilimini incelemek, sözlük türleri hakkında bilgi vermek. Sözlük bilimi ilkelerine göre Türkçe sözlükleri incelemek, e-sözlükleri araştırıp incelemek. Sözlük bilimine dair temel bilgiler ile sözlükçülük çalışmalarının başlangıcı hakkında bilgi vermek. Türkiye?de sözlükçülük anlayışı ve bu çerçevede meydana getirilen temel eserleri örneklemek. Türk sözlükçülüğünün başlangıcından itibaren ortaya çıkmış sözlükleri örneklemek.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
|
4
|
2
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
|
4
|
3
|
Türk dili ve edebiyatı alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip edebilir ve bilgisayar teknolojilerini kullanır.
|
-
|
4
|
Türk Dilinin ve Edebiyatı?nın tarihî evrelerini bilir ve buna bağlı olarak çalışmalar yapabilme becerisi kazanır
|
5
|
5
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili yapacağı bilimsel çalışmalarda kaynaklara ulaşabilir ve kaynakları aracısız kullanabilme becerisi kazanır.
|
-
|
6
|
Çeşitli projelere katılabilme, edindiği bilgiyi kullanabilme, analiz, yorumlama ve değerlendirme yeteneği kazanır.
|
-
|
7
|
Alanıyla ilgili bilimsel araştırma ve çalışma yöntemlerini kullanabilir.
|
5
|
8
|
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle birleştirerek çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
|
-
|
9
|
Alanında bireysel olarak veya grup halinde çalışma becerisine sahip olur ve fikirlerini ifade edebilme ve iletişim kurabilme becerisi kazanır.
|
-
|
10
|
Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
3
|
11
|
Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirme becerisi kazanır.
|
4
|
12
|
Alanıyla ilgili olarak mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
|
-
|