Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Giriş ve Ders tanıtımı
|
K1, K2, YK5
|
2
|
Bilgi okuryazarlığı ve ilişkili kavramlar: Bilgi çağı, bilgi toplumu, bilgi patlaması ve bilgi okuryazarlığı
|
K1, K2, YK2, YK5
|
3
|
Bilgi okuryazarlığı modelleri
|
K1, K2
|
4
|
Bilgi okuryazarlığı standartları
|
K1, YK5
|
5
|
Bilgi okuryazarlığı eğitim programlarının özellikleri
|
K1, K2, YK3, YK5
|
6
|
Bilgi okuryazarlığı eğitiminin içeriği
|
K1, K2, YK3
|
7
|
Bilgi okuryazarlığı programı eğitim araçları
|
K1, K2, YK3,YK4
|
8
|
Bilgi okuryazarlığı programları uygulama örnekleri
|
K1, K2, YK3, YK4
|
9
|
Bilgi okuryazarlığı programları için kullanıcı gereksinimlerinin belirlenmesi
|
K1, K2, YK2, YK3
|
10
|
Gereksinimlere göre eğitim planlama
|
K1, K2, YK2, YK3
|
11
|
Bilgi okuryazarlığı programı geliştirme
|
K1, K2, YK2, YK3
|
12
|
Bilgi okuryazarlığı programlarında yöntemler, teknikler, araçlar
|
K1, K2, YK2, YK3
|
13
|
Bilgi okuryazarlığı programlarında ölçme ve değerlendirme
|
K1, K2, YK2, YK3, YK4
|
14
|
Genel değerlendirme
|
K1, K2, YK2, YK3
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Coşkun POLAT
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Polat, C. (2005). Üniversitelerde kütüphane merkezli bilgi okuryazarlığı programlarının geliştirilmesi: Hacettepe Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara, H.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
K2. Andretta, S. (2005). Information literacy: A practitionersguide. Oxford: Chandos Publishing.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Birks, J. Ve Hunt, F. (2003). Hands-on informationliteracyactivities. New York: Neal-Schuman.
YK2. Gordon, C. (2000). Information literacy in action. Suffolk: John CattEducational Ltd.
YK3. Grassian, E. S. Ve Kaplowitz, J. R. (2001). Information literacyinstruction: Theory and practice. New York: NealSchuman.
YK4. Smith, J. B. (2005). Teaching and testing information literacy skills.Worthington: LinworthBooks.
YK5. Spitzer, K. L.,Eisenberg, M. B. Ve Lowe, C. A. (1998). Information literacy: Essential skills for the information age. Syracuse: ERIC.
|
Dersin Amacı
|
Bilgi okuryazarlığı kavramının anlaşılması, bilgi okuryazarlığı programlarının geliştirilmesinde modellerin, standartların ve yöntemlerin bilinmesi, örnek bir kütüphane merkezli bilgi okuryazarlığı programının geliştirilmesi.
|
Dersin İçeriği
|
Bilgi toplumu, bilgi patlaması ve bilgi okuryazarlığı ilişkisi; Bilgi arama ve bulma: Bilgi kaynakları, bilgi hizmetleri ve bilgi merkezleri; bilgisayarla bilgi arama teknikleri; bilgi erişim araçları; bilgi kullanma: Bilginin ve bilgi kaynaklarının değerlendirilmesi; bilgi sunma/iletme.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bunu geliştirir.
|
-
|
2
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki temel sorunları ve nedenlerini saptar ve tanımlar.
|
3
|
3
|
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri konusunda ileri düzeyde bilgiye sahiptir.
|
5
|
4
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz eder, yorumlar, değerlendirir ve kullanır.
|
-
|
5
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki araştırmalarla ilgili her türlü araştırma yöntemini ileri düzeyde kullanır.
|
-
|
6
|
Bağımsız ya da ekip üyesi olarak bilgi ve belge yönetimi alanındaki sorunları belirler, çözüm üretir, çözüme işlerlik kazandırır ve gerektiğinde uygular.
|
-
|
7
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenme gereksinimlerini yönlendirir.
|
-
|
8
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki güncel gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde izler, değerlendirir ve yorumlar.
|
-
|
9
|
Araştırma sonuçlarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır ve paylaşır.
|
4
|
10
|
Bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
-
|
11
|
Bilgi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
|
4
|
12
|
Bilgi ve belge yönetimi alanı ile ilgili araştırmaların bütün süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır, bilgi ve yeteneklerini bilimsel ve toplumsal katkı için kullanır.
|
5
|
13
|
Yüksek Lisans derslerinde almış oldukları teorik bilgileri uygulamaya aktarma öğretilir.
|
-
|
14
|
Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahiptir
|
-
|
15
|
Bulunduğu şartların getirdiği ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilir.
|
-
|