Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Ders tanıtımı ve dönemlik plan
|
K1, YK4, YK5, YK6
|
2
|
Konu uzmanlığının tanımı ve kapsamı
|
K1, YK1
|
3
|
Konu uzmanlığının tarihçesi ve gelişimi
|
K1, YK1
|
4
|
Bilgi merkezlerinde konu uzmanının önemi ve rolleri
|
K1, YK1, YK2
|
5
|
Derme seçiminde konu uzmanın rolü
|
K1, YK1, YK2
|
6
|
Derme geliştirme bütçesinde konu uzmanının rolü
|
K1, YK1, YK2
|
7
|
Bilgi merkezi kullanıcı iletişiminde konu uzmanının rolü
|
K1, YK1, YK2
|
8
|
Danışma hizmetlerinde konu uzmanının rolü
|
K1, YK1, YK2
|
9
|
E-kaynak geliştirmede konu uzmanının rolü
|
K1, YK1, YK2
|
10
|
Kullanıcı eğitiminde konu uzmanının rolü
|
K1, YK1, YK2
|
11
|
Bilgi okuryazarlığı eğitiminde konu uzmanının rolü
|
K1, YK1, YK2, YK3
|
12
|
Dijitalleştirme çalışmalarında konu uzmanlarının rolü
|
K1, YK1, YK2, YK3
|
13
|
Konu uzmanlığına ilişkin sorunlar ve çözümleri
|
K1, YK1, YK2, YK3
|
14
|
Türkiye`de bilgi merkezlerinde konu uzmanlığı uygulamaları
|
YK4, YK5, YK6
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Coşkun POLAT
|
Dersi Verenler
|
1-)Profesör Dr. Coşkun Polat
|
Ders Yardımcıları
|
Arş. Gör. Zarife Yıldırım Mercan
|
Kaynaklar
|
K1. Subject librarians: Engaging with the learning and teaching environment. Ed. P. Dale, M. Holland, M. Matthews. Burlington: Ashgate.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Moniz, R. J. (2014). Fundamentals for the academic liaison. Chicago: Neal-Schuman.
YK2 Danton, J. P. (1967). The subject specialist in national and university libraries, with special reference to book selection. Libri, 17, 47-52.
YK3. Dickinson, D. W. (1978). Subject specialization in academic libraries: the oracle and future dinosaurs. In R. D. Stuart & R. D. Johnson (Eds.), New Horizon for Academic Libraries; Papers presented at the 1st National Conference of theAssociation of College&Research Libraries, November 9-11, 1978 (p. 443). New York: K.G. Saur.
YK4 Binici, K. (2013). Bilgi erişiminde konu rehberleri: Türkiye?deki kütüphaneler üzerine bir değerlendirme. ÜNAK 2013 Konferansı: Bilgi Sistemleri, Platformlar, Mimariler ve Teknolojiler 19-21 Eylül 2013, Marmara Üniversitesi, İstanbul içinde (s. 104-114). Ankara: ÜNAK.
YK5 Polat, C. ve Akkaya, M.A. (2017). Kütüphane bilgi kaynaklarının etkin kullanımında konu uzmanlığı ve konu rehberleri. ÜNAK 2017 Akademik Kütüphanelerde Kaynak Yönetimi Sempozyumu 12-14 Ekim 2017, Atılım Üniversitesi, Ankara içinde (ss. 13-20). Ankara: ÜNAK.
YK6 Kozan, T. (2020). Üniversite kütüphanelerinde web tabanlı konu rehberleri kullanımı. ÜNAK 2018 Yeni Nesil Kullanıcılar, Değişen Kütüphaneler Sempozyumu 4?6 Ekim 2018, Marmara Üniversitesi, İstanbul içinde (ss. 45 ? 53). Ankara: ÜNAK.
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı bilgi merkezlerinde konu uzmanlığına ilişkin prensipleri ve yaklaşımları incelemek, konu uzmanlarının bilgi merkezlerine katkılarını tartışmaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Bu ders kapsamında bilgi merkezlerinde konu uzmanlığı, konu rehberleri, konu kütüphanecileri, konu uzmanları kavramları kapsamlı olarak ele alınır. Öğrenciler seçtikleri bir disiplinde kütüphane konu rehberi hazırlar.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bunu geliştirir.
|
4
|
2
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki temel sorunları ve nedenlerini saptar ve tanımlar.
|
2
|
3
|
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri konusunda ileri düzeyde bilgiye sahiptir.
|
-
|
4
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz eder, yorumlar, değerlendirir ve kullanır.
|
4
|
5
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki araştırmalarla ilgili her türlü araştırma yöntemini ileri düzeyde kullanır.
|
5
|
6
|
Bağımsız ya da ekip üyesi olarak bilgi ve belge yönetimi alanındaki sorunları belirler, çözüm üretir, çözüme işlerlik kazandırır ve gerektiğinde uygular.
|
3
|
7
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenme gereksinimlerini yönlendirir.
|
-
|
8
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki güncel gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde izler, değerlendirir ve yorumlar.
|
-
|
9
|
Araştırma sonuçlarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır ve paylaşır.
|
4
|
10
|
Bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
-
|
11
|
Bilgi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
|
4
|
12
|
Bilgi ve belge yönetimi alanı ile ilgili araştırmaların bütün süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır, bilgi ve yeteneklerini bilimsel ve toplumsal katkı için kullanır.
|
-
|
13
|
Yüksek Lisans derslerinde almış oldukları teorik bilgileri uygulamaya aktarma öğretilir.
|
-
|
14
|
Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahiptir
|
-
|
15
|
Bulunduğu şartların getirdiği ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilir.
|
-
|