Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Temel Kavramlar: Toplumsal Hareketler, Kolektif Davranış, Toplumsal Değişim ve Aktivizm
|
|
2
|
Toplumsal Hareketlerin Doğuşu ve Tarihsel Gelişimi
|
|
3
|
Toplumsal Hareket Biçimleri, Nitelikleri ve Aşamaları
|
|
4
|
Toplumsal Hareket Kuramları I
|
|
5
|
Toplumsal Hareket Kuramları II
|
|
6
|
Yeni Toplumsal Hareketler: Eski ve Yeni Toplumsal Hareketlerin Karşılaştırılması
|
|
7
|
Yeni Toplumsal Hareketlerin Nitelikleri, Temel Dinamikleri ve Siyasal Rolü
|
|
8
|
Yeni Toplumsal Hareketlerde İtici Güçler: Küreselleşme, Neo-Liberalleşme Süreçleri ve Sivil Toplum Tartışmaları
|
|
9
|
Sosyal Medya ve Toplumsal Hareketler: Medya ve Aktivizm
|
|
10
|
Toplumsal Hareketlerin Yerel ve Küresel Etkileri: Toplumsal Hareket Örnekleri
|
|
11
|
Toplumsal Hareketlerde Kimlik ve Radikalleşme/Aşırıcılık
|
|
12
|
Radikalleşme/Aşırıcılığın Neden ve Faktörleri
|
|
13
|
Radikalleşme Süreç ve Sonuçları
|
|
14
|
Tersine Radikalleşme
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
PROF. DR. ERTAN BEŞE
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
(1) Manuel CASTELLS, İsyan ve Umut Ağları: İnternet Çağında Umut Ağları, Çev. Ebru KILIÇ, Koç Üniversitesi Yayınları, 2013, İstanbul; (2) Toplumsal Hareketler: Tarih, Teori ve Deneyim, Derl. Y. Doğan Çetinkaya, İletişim Yayınları, 2014, İstanbul; (3) William G. MARTIN, TOPLUMSAL HAREKETLER 1750 ? 2005: Dipten Gelen Dalgalar, Çev. Deniz Keskin, Versus Kitap, 2008, İstanbul; (4) TOPLUMSAL HAREKETLER, Politikadan Edebiyata, Sanattan Sinemaya, Medyadan Toplumsal Algıya Teorik ve Pratik Analizler ve Yansımalar, Ed. Gülcan IŞIK, Nobel Yayıncılık, 2012, Ankara; (5) Fahrettin ALTUN & Hasan Basri YALÇIN, TERÖRÜN KÖKENLERİ VE TERÖRLE MÜCADELE STRATEJİSİ, 2. Baskı, SETA Kitapları 31, 2018, İstanbul; (6) Ergün YILDIRIM, CİHAD VE İSYAN: Selefilik, Vehhabilik, Cihadilik, TİMAŞ Yayınları, 2019, İstanbul; (7) Halil AYDINALP, Terör ve Köktencilik Ekseninde CANLI BOMBA SOSYOLOJİSİ, 2. Baskı, Çamlıca Yayınları, 2016, İstanbul; (8) Tilly, C., Toplumsal Hareketler: 1768 ? 2004, Babil Yayınları, 2008, İstanbul; (9) Tilly, C., Kolektif Şiddet Siyaseti, Phoenix Yayınevi, 2009, Ankara;
|
Yardımcı Kitap
|
Ahmet Murat AYTAÇ, KİTLELERİN RUHU: Siyasal ve Sosyal Kuramda Kalabalık Tahayyülleri, Dipnot Yayınları, 2011, Ankara; Gustave Le Bon, DEVRİMİN PSİKOLOJİSİ: Kitle Zihni Üzerine Tarihin Gözden geçirilmesi, Scala Yayıncılık, 2011, İstanbul; Gustave Le BON, Kitleler Psikolojisi, Timaş Yayınları, 1997, İstanbul; Eric HOFFER, Kesin İnançlılar, 8. Baskı, Çev. Erkıl Günur, İM Yayınları, 2005, İstanbul; Murat Yeşiltaş & Necdet Özçelik, PKK TERÖRÜNÜN YENI DINAMIKLERI: RADIKALLEŞME VE ŞEHIR ÇATIŞMASI, SETA Analiz, NİSAN 2016, SAYI: 157
|
Dersin Amacı
|
Dersin amacı, bir kolektif davranış örneği olarak ortaya çıkan toplumsal hareketlerin ya da kitle hareketlerinin temel dinamiklerini, etki ve sonuçlarını, sosyal bilimler aracılığıyla interdisipliner bir biçimde ortaya koymaktır. Toplumsal hareketlerin siyasi, felsefi, sosyolojik, ekonomik ve kültürel temellerini tartışarak; yeni toplumsal hareketlerin itici güç ve dinamiklerini, birey, toplum ve devletler üzerindeki karşılıklı etkileşimini disiplinlerarası düzlemde incelemeyi amaçlamaktadır. Bu çerçevede toplumsal hareketleri açıklayan teorik yaklaşımların yanısıra, tarihsel ve güncel örnekler irdelenecektir. Dersin bir diğer amaç ve içeriği de; barışçıl toplumsal hareketlerden farklı olarak, Kaynak Mobilizasyonu ve Yeni Toplumsal Hareketler Teorileri gibi toplumsal hareketler teorilerinin sunduğu imkânlar aracılığıyla, bireylerin radikalleşme süreçleriyle ortaya çıkan kolektif siyasal şiddet örgütlenmelerini analiz etmektir. Böylece, kolektif siyasal şiddet örgütlenmelerinin oluşum süreçleri, toplumsal ve siyasal koşullar, örgütsel dinamikler ve bireysel katılımın dinamikleri de ele alınmak suretiyle; ideoloji, aidiyet, kimlik vb faktör ve etmenlerin etkisiyle belirli bir süreç neticesinde şiddet eylemlerine dönüşebilecek aşırıcılık ve radikalleşme olgusunun irdelenmesi de dersin amaçları arasındadır.
|
Dersin İçeriği
|
Temel Kavramlar: Toplumsal Hareketler, Kolektif Davranış, Toplumsal Değişim ve Aktivizm
Toplumsal Hareketlerin Doğuşu ve Tarihsel Gelişimi
Toplumsal Hareket Biçimleri, Nitelikleri ve Aşamaları
Toplumsal Hareket Kuramları I
Toplumsal Hareket Kuramları II
Yeni Toplumsal Hareketler: Eski ve Yeni Toplumsal Hareketlerin Karşılaştırılması
Yeni Toplumsal Hareketlerin Nitelikleri, Temel Dinamikleri ve Siyasal Rolü
Yeni Toplumsal Hareketlerde İtici Güçler: Küreselleşme, Neo-Liberalleşme Süreçleri ve Sivil Toplum Tartışmaları
Sosyal Medya ve Toplumsal Hareketler: Medya ve Aktivizm
Toplumsal Hareketlerin Yerel ve Küresel Etkileri: Toplumsal Hareket Örnekleri
Toplumsal Hareketlerde Kimlik ve Radikalleşme/Aşırıcılık
Radikalleşme/Aşırıcılığın Neden ve Faktörleri
Radikalleşme Süreç ve Sonuçları
Tersine Radikalleşme
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanlarının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
|
4
|
2
|
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanlarının temel kavramlarını kavrar, kavramlar arası ilişkilere hakim olur.
|
4
|
3
|
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanının gerektirdiği araştırmaları yapar, araştırmaların nasıl planlanacağı bilgisine ve bunu uygulayabilme becerisine sahip olur.
|
-
|
4
|
Alana ilişkin elde edilen bilgileri, ilgili kişilere teorik ve pratik esasları ile aktarabilme yeteneğine sahip olur.
|
-
|
5
|
Alanındaki ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapar.
|
4
|
6
|
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunsalları tespit eder ve araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri geliştirir ve çözümler.
|
-
|
7
|
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi bireysel çalışma ya da ekip çalışması ile hazırlayıp sunarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
|
-
|
8
|
Alanın gerektirdiği etik değerleri benimser.
|
-
|
9
|
Kamu politikalarının toplumsal kökenlerini kavrar.
|
5
|
10
|
Kamu yönetiminde hizmet usullerine dair yeni yaklaşımlar kazanır.
|
-
|
11
|
Kamu yönetimin çeşitli aşamalarındaki karar alma süreçlerini kavrar.
|
-
|