Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Küllî Kâide kavramı ve ilgili kavramlardan farkı
|
K1. Bölüm 1
|
2
|
Küllî Kâidelerin oluşum süreci
|
K1. Bölüm 2
|
3
|
Küllî Kâidelerle ilgili literatür
|
K1. Bölüm 3
|
4
|
Mecelle`nin Külli kaideleri
|
K1. Bölüm 4
|
5
|
Mecelle`de Yer Alan Külli Kaidelerin Kaynağı
|
K1. Bölüm 5
|
6
|
el-Umûru bi makasıdiha kaidesi
|
K1. Bölüm 6
|
7
|
Zarar izale olunur kaidesi
|
K1. Bölüm 7
|
8
|
Zarar vermek ve zarara zararla karşılık vermek yoktur.
|
K1. Bölüm 8
|
9
|
Bir şeyin bulunduğu hal üzere kalması asıldır kaidesi
|
K1. Bölüm 9
|
10
|
Beraati zimmet asıldır kaidesi
|
K1. Bölüm 10
|
11
|
İctihad ile ictihad nakzolunmaz kaidesi
|
K1. Bölüm 11
|
12
|
Şek ile yakin zail olmaz kaidesi
|
K1. Bölüm 12
|
13
|
Zaruretler, yasak olan şeyleri mubah kılar kaidesi.
|
K1. Bölüm 13
|
14
|
el-Adetü Muhakkemetün
|
K1. Bölüm 14
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Mehmet Ali AYTEKİN
Doç. Dr. Cemil LİV
Dr. Öğrt. Üyesi Hidayet ZERTÜRK
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
Kaynaklar
|
Zeynüddîn b. İbrahim Eşbah ve`n-Nezâir,Beyrut: Dârü`l-Kütübi`l-İlmiyye, 1999.
Celâlüddin b. Abdirrahmân es-Suyuti, Eşbah ve`n-Nezâir, Beyrut: Dârü`l-Kütübi`l-İlmiyye, 1990.
Yunus Apaydın, İslam Hukuk Usulü, Kayseri: Kimlik Yayınları, 2016.
Fazlurrahman, Tarih Boyunca Metodoloji Sorunu, Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 1995.
Gazali, İslam Hukukunda Deliller ve Yorum Metododlojisi, Kayseri: Rey Yayıncılık, 1994.
Mehmet Paçacı, İslami Bilimde Metododloji Sorunu, Ankara: Fecr Yayınevi, 1991.
Fahru l-İslam Pezdevi, Usul (Abdulaziz Buhari`nin Keşfu`l-Esrar şerhiyle birlikte) Beyrut: Daru`l-Kütübi`l-İlmiyye, 1997.
Zekiyyüddin Şaban, İslam Hukuk İlminin Esasları (Çev. İ. Kafi Dönmez), Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları, 2017.
|
Yardımcı Kitap
|
Zeynüddîn b. İbrahim Eşbah ve`n-Nezâir,Beyrut: Dârü`l-Kütübi`l-İlmiyye, 1999.
Celâlüddin b. Abdirrahmân es-Suyuti, Eşbah ve`n-Nezâir, Beyrut: Dârü`l-Kütübi`l-İlmiyye, 1990.
Yunus Apaydın, İslam Hukuk Usulü, Kayseri: Kimlik Yayınları, 2016.
Fazlurrahman, Tarih Boyunca Metodoloji Sorunu, Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 1995.
Gazali, İslam Hukukunda Deliller ve Yorum Metododlojisi, Kayseri: Rey Yayıncılık, 1994.
|
Dersin Amacı
|
İslam hukukundaki başlıca hukuk prensiplerini analiz ederek, külli kaidelerle güncel meseleler arasında bağ kurmak.
|
Dersin İçeriği
|
İslam Hukuku Külli Kaideleri
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
-
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
-
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
5
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
-
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
3
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
-
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
4
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
-
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
3
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
-
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
-
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
3
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
-
|