Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Fıkıh usulünün mahiyeti.
|
K1 Bölüm 1
|
2
|
İslam Hukuku Metodolojisinin Doğuşu
|
K1 Bölüm 1
|
3
|
Klasik Dönem Fukaha ve Mütekellimin Ekolleri
|
K1 Bölüm 2
|
4
|
İslam Hukukunun Kaynakları: Akli-Nakli veya Asli-Feri
|
K1 Bölüm 2
|
5
|
İslam Hukukunun Kaynakları: Kur an
|
K1 Bölüm 3
|
6
|
İslam Hukukunun Kaynakları: sünnet icma
|
K1 Bölüm 3
|
7
|
İslam Hukukunun Kaynakları: Kıyas
|
K1 Bölüm 4
|
8
|
İslam Hukukunun Kaynakları: İstihsan, Maslahat ve örf
|
K1 Bölüm 4
|
9
|
İslam Hukukunun Kaynakları: Istıshab, Önceki Şeriatler ve seddi zerai
|
K1 Bölüm 5
|
10
|
İslam Hukukunda İstinbat Metodları
|
K1 Bölüm 5
|
11
|
İslam Hukukun Ana Gayeleri
|
K1 Bölüm 6
|
12
|
İslam Hukukunda İctihat ve Taklit
|
K1 Bölüm 6
|
13
|
Delillerin Tearuzu ve Giderme Yolları
|
K1 Bölüm 7
|
14
|
Beyan ve Nesih teorisi
|
K1 Bölüm 7
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Mehmet Ali AYTEKİN
Doç. Dr. Cemil LİV
Dr. Öğrt. Üyesi Hidayet ZERTÜRK
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
Kaynaklar
|
K1.Yunus Apaydın, İslam Hukuk Usulü, Kayseri: Kimlik Yayınları, 2016.
K2.Fazlurrahman, Tarih Boyunca Metodoloji Sorunu, Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 1995.
K3. Gazali, İslam Hukukunda Deliller ve Yorum Metododlojisi, Kayseri: Rey Yayıncılık, 1994.
K4. Mehmet Paçacı, İslami Bilimde Metododloji Sorunu, Ankara: Fecr Yayınevi, 1991.
K5.Fahru l-İslam Pezdevi, Usul (Abdulaziz Buhari`nin Keşfu`l-Esrar şerhiyle birlikte) Beyrut: Daru`l-Kütübi`l-İlmiyye, 1997.
|
Yardımcı Kitap
|
SR1. Zekiyyüddin Şaban, İslam Hukuk İlminin Esasları (Çev. İ. Kafi Dönmez), Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları, 2017.
|
Dersin Amacı
|
İslam hukuku ekollerinde üretilen görüşler kaynaklık eden delilleri ana hatlarıyla kavratma.
|
Dersin İçeriği
|
İslam hukuk metodoljisinin deliller bölümü ana hatlarıyla ele alınacaktır.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
-
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
3
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
-
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
4
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
-
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
4
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
-
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
-
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
3
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
-
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
-
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
4
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
-
|