Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Kur`ân öncesinin siyâsî ve sosyal yapıları
|
K1 s. 27-42
|
2
|
Kur`ân öncesinin kültür ve medeniyet yapıları
|
K1 s. 42-58
|
3
|
Kur`ân`ın Mekke döneminin evreleri - I
|
K1 s. 63-92
|
4
|
Kur`ân`ın Medine döneminin evreleri -II
|
K1 s. 94-118
|
5
|
Tefsirin doğuşu
|
K1 s. 119-126
|
6
|
Tefsirin gelişmesi
|
K1 s. 127- 145
|
7
|
Tefsirin türlere ayrılması
|
K1 s. 146-158
|
8
|
Tefsir türlerinin akımlaşması
|
K1 s. 159-167
|
9
|
Tefsir akımlarının ekolleşmesi
|
K1 s. 168- 193
|
10
|
Tefsir ekollerinin sistemleşmesi
|
K1 s.. 195-203
|
11
|
Tefsir sistemlerinin tehzîb ve tenkîhi
|
K1 s. 209-223
|
12
|
Günümüz tefsir akımlarının doğuş süreci
|
K1 s. 224-237
|
13
|
Günümüz tefsir akımları ve genel özellikleri
|
K1 s. 238-252
|
14
|
Yarının tefsirinin değişir ve değişmezleri
|
K1 s. 252-280
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Burhan Çonkor
|
Dersi Verenler
|
1-)11041 11041 11041
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Cerrahoğlu, İ. (2005). Tefsir Tarihi. Fecr Yayınevi. Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Subhî, S. (ts.). Mebâhis fî ulûmi`l-Kur`an. İstanbul.
YK2. Mennâu`l-Kattân (1990). Mebâhis fî ulûmi`l-Kur`an. Müessesetü`r-risâle. Beyrut.
YK3. Zehebî, M. (2000). et-Tefsîr ve`l-müfessirûn. Mektebetü Vehbe. Kahire.
|
Dersin Amacı
|
Kur`ân`ın Nüzul ve Metinleşme Tarihinin Anlaşılması, Kur`an Tarihi kaynakları. Klasik ve modern dönemde Kur`an tarihi çalışmaları. Kur`an`ın vahyedilmesi. Vahyin tebliğ edilip ilk muhataplarınca ezberlenmesi.
|
Dersin İçeriği
|
Vahyin yazı yoluyla tespit edilmesi. Vahiy metinlerinin tertibi ve yazılı olarak bir araya getirilmesi. Kur`an yazım ve okunuşunda birlik sağlama girişimleri. Kur`an kıraatleri. Yedi kıraat kavramının ortaya çıkışı ve resmiyet kazanma süreci.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
3
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
-
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
3
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
4
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
-
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
-
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
2
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
3
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
4
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
-
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
-
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
-
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
4
|