Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Tefsirin doğuşu, gelişmesi, dallanması, ekolleşmesi ve sistemleşmesi
|
K1 s. 21-24
|
2
|
Rivayet tefsiri ekolü
|
K1 s. 24-48
|
3
|
Lugavî tefsir ekolü
|
K1 s. 49-56
|
4
|
Ehl-i Sünnet tefsiri ekolleri (Selefiyye, Eş`ariyye, Mâturidiyye)
|
K1 s. 57-65
|
5
|
Ehl-i Bid`at tefsiri ekolleri (Şîa, Havâric, Mu`tezile)
|
K1 s. 66-75
|
6
|
Ehl-i İlhâd tefsiri ekolleri (Ğâliyye, Bâtıniyye, İbâhiyye)
|
K1 s. 76-104
|
7
|
Felsefî tefsir ekolü
|
K1 s. 105-117
|
8
|
İşârî tefsir ekolü
|
K1 s. 119-128
|
9
|
Fıkhî tefsir ekolleri (Hanefîlik, Şâfiîlik, Mâlikîlik, Ca`ferîlik)
|
K1 s. 128-142
|
10
|
İctimai Tefsir Ekolü
|
K1 s. 143-166
|
11
|
Edebî / Beyânî tefsir ekolü
|
K1 s. 167-229
|
12
|
İlmi Tefsir Ekolü
|
K1 s. 230-264
|
13
|
İlhâdî / Mezhebî tefsir ekolü
|
K1 s. 265-298
|
14
|
Kavramsal / Konulu tefsir ekolü
|
K1 s. 299-340
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Burhan Çonkor
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Demirci, M. (2013). Tefsir Tarihi. İFAV Yayınları. İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Subhî, S. (1990). Mebâhis fî ulûmi`l-Kur`an. Derseâdet, ts. Mennâu`l-Kattân. Mebâhis fî ulûmi`l-Kur`an. Müessesetü`r-risâle. Beyrut.
YK2. Zehebî, (2000). et-Tefsîr ve`l-müfessirûn. Mektebetü Vehbe. Kahire.
|
Dersin Amacı
|
Tefsirin doğuşu, gelişmesi, ekolleşmesi ve sistemleşmesi şeklindeki gelişim süreçleri üzerinde durularak, tefsir ekolleri ve sistemlerinin tüm yönleriyle kavranması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Tefsirin doğuşu, gelişmesi, dallanması, ekolleşmesi ve sistemleşmesi
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
3
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
-
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
3
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
-
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
4
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
-
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
-
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
3
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
-
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
-
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
2
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
-
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
5
|