Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Tefsir metinlerine genel bir bakış
|
K1, s. 50-75
|
2
|
Klasik tefsir metinlerinin yöntem ve özellikleri
|
K1,s. 76-100
|
3
|
Mukatil b. Süleyman`ın Tefsirinden, Tarık Sûresinin Çözüm ve tahlili
|
K2, s. 50-75
|
4
|
Taberî Tefsirinden, Mülk Süresinin ilk on ayetinin çözüm ve tahlili
|
K2, s. 76-100
|
5
|
Taberî Tefsiri`nden, Mülk Suresinin ikinci on ayetin çözüm ve tahlili
|
K3, s. 50-75
|
6
|
Taberî Tefsirinden, Mülk Suresinin üçüncü on ayetin çözüm ve tahlili
|
K3, 76-100
|
7
|
Semerkandî`nin Bahru`l-Ulum`undan, Leyl Suresinin çözüm ve tahlili
|
K4, s.50-75
|
8
|
Maverdî`nin en- Nuket ve`l-Uyun`undan, Fecr Sûresinin çözüm ve tahlili
|
K4, s. 76-100
|
9
|
Maverdî`nin en-Nuket ve`l-Uyun`undan, Fecr Sûresinin çözüm ve tahlili
|
K5, s. 50-100
|
10
|
Zemahşerî?nin el-Keşşaf`ından, Nebe` Sûresinin ikinci yarısının çözüm ve tahlili
|
K6, s. 50-100
|
11
|
Razî`nin et-Tefsiru`l-Kebir`inden Beled Sûresinin ilk yarısının çözüm ve tahlili
|
K7, s. 50-100
|
12
|
Razî`nin et-Tefsiru`l-Kebir`inden, Beled Sûresinin ikinci yarısının çözüm ve tahlili
|
K8, s. 50-100
|
13
|
Beydavî Tefsiri`nden Tin Sûresinin çözüm ve tahlili
|
K9 , s. 50-100
|
14
|
Nesefî Tefsiri`nden Alak Sûresinin çözüm ve tahlili
|
K10, s. 50-100
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Burhan Çonkor
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Taberî, (1420). Câmiu`l-beyân. Thk. Ahmed Muhammed Şâkir. Müessetü`r-Risâle, yy.
K2. Âlûsî, (2001).Ruhu`l-meânî fî tefsîri`l-Kurâni`l-azîm. 15 Cilt. : Dâru`l-Kütübi`l-ilmiyye, Beyrût.
K3. Cassâs, (1992). Akâmü`l-Kur`ân. Thk. Muhammed es-Sadık el-Kamhâvî. : Dâru ihyâi`t-türâsi`l-Arabi. Beyrut
K4. Derveze, İ.(2014). et-Tefsîru`l-hadîs. Trc. Şaban Karataş - Ahmet Çelen -Mehmet Çelen - Ekrem Demir. : Düşün Yayıncılık. İstanbul.
K5. İbn Âşûr, (1984). et-Tahrîr ve`t-tenvîr. ed-Dârü`t- Tunusiyye, Tunus.
K6. İbn Atiyye, (1422). el-Muharraru`l-vecîz fî tefsîr-i kelâmi`l-vecîz. Thk. Abdusselâm Abdüşşâfî Muhammed. Dâru`l-kütübi`l-ilmiyye. Beyrut.
K7. İbn Kesîr, (1999). Tefsîru`l-Kur`âni`l-azîm. Thk. Sami b. Muhammed Selâme. : Dâru`t-Taybe. Beyrut.
K8. Mâtürîdî, (2004). Te`vilâtü ehli`s-sünne. Thk. Fatma Yusuf Heymi. Müessesetü`r-Risâle. Beyrut.
K9. Mevdudî, (1996). Tefhimü`l-Kur`ân. Trc. Heyet. İnsan Yayınları. İstanbul.
K10. Zemahşeri, (1977). el-Keşşaf, Beyrut.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Kâsımî, (1957). Mehâsinu`t-te`vîl. Dâru İhyâi`l-Kutubi`l-Arabiyye. Kahire.
YK2. Mukâtil b. Süleyman, (2003). Tefsîru Mukâtil b. Süleymân. Thk. Ahmed Ferîd. Daru`l-kütübi`l-ilmiyye. Beyrut.
YK3. Şevkânî, (1414). Fethu`l-kadîr. Dâru İbn Kesîr-Dâru kalem. Beyrut.
|
Dersin Amacı
|
Tefsirin klasik ve çağdaş dönemde yazılan metinleri tanıtmak, bu metinleri üslup içerik v.b yönlerden analiz etmek, metinlerin çözümü ve anlaşılması hususunda meleke kazandırmak ve Kur`an-ı Kerimin anlaşılmasını sağlamak.
|
Dersin İçeriği
|
Dersin İçeriği Tefsir metinlerinin tasnifi, Kur`an`ın Enbiya sûresi gibi orta uzunlukta olan bazı sûreleri İbnu Kesir, Keşşaf, Razî, Kadi, Nesefî, gibi temel eserlerden okumak, gramer, lügat ve belagat açısından metin analizini yapmak.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
-
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
4
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
-
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
4
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
-
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
3
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
-
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
5
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
-
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
4
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
-
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
-
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
2
|