Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Kur`an`ı kendi bütünlüğü içinde anlamak
|
K1, s. 35-56
|
2
|
Kur`an`ı Hz. Peygamberin Sünneti ve Sireti çerçevesinde anlamak
|
K1, s. 57-74
|
3
|
Kur`an`ı anlamda cahiliyye kültürünü dikkate almak
|
K2, s. 33-47
|
4
|
Ayetlerin anlaşılmasında nüzul sebeplerini dikkate almak
|
K2, s. 48-56
|
5
|
Ayette geçen edebi sanatların anlaşılması
|
K2, s. 57-69
|
6
|
Ayetlerde geçen temsili ifadelerin anlaşılması
|
K3, s. 29-53
|
7
|
Ehl-i Kitapla ilgili ayetlerin anlaşılması
|
K3, s. 54-66
|
8
|
Yaratılış ve tabiatla ilgili ayetlerin anlaşılması
|
K3, s. 81-95
|
9
|
Ayetlerdeki kelimeleri meşhur manasıyla anlamak
|
K4, s. 54-74
|
10
|
Kelimelerin nüzul dönemi manalarını esas almak
|
K4, s. 79-85
|
11
|
Ayetlerdeki kelimeleri meşhur manasıyla anlamak
|
K4, s. 1001-120
|
12
|
Kelimelerin hakiki/zahiri manalarını esas almak
|
K5, s. 137-145
|
13
|
Ayetlerde geçen aynı kelimelerin farklı manalarını dikkate almak
|
K5, s. 57-71
|
14
|
Sebebi Nüzul, Mekki- Medeni ve Kıraat ilminin manaya etkileri
|
K5, s. 89-123
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Burhan Çonkor
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Isfahânî, (t.y.). el-Müfradât fî ğarîbi`l-Kur`ân. Dâru`l-Ma`rife. Beyrut.
K2. Subhî, S. (t.y.). Mebâhis fî ulûmi`l-Kur`an. Derseâdet. İstanbul.
K3. Cerrahoğlu, İ. (2012). Tefsir Usûlü. TDV Yayınları. Ankara.
K4. Demirci, M. (2017). Kur`an Tefsirinde Farklı Yorumlar. İFAV Yayınları. İstanbul.
K5. Suyûtî, (1974). el- İt`ân fî ulûmi`l- Kur`ân. Thk. Muhammed Ebû`l-Fadl İbrâhîm. Dâru`l-marife. Beyrut.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Suyûtî, (1998). Tefsîru`l-Celâleyn. Dâru İbn Kesîr. Beyrût.
YK2. Demirci, M. (2019). Tefsir Usulü. İFAV Yayınları. İstanbul.
YK3. Turgut, A. (1991). Tefsir Usulü ve Kaynakları. İFAV Yayınları. İstanbul.
|
Dersin Amacı
|
Kur`an`ı yorumlamanın önemi, tefsir, tevil, ulumu`l-Kur`an, usulu`t-tefsir, usulu`l-fıkh, hermenötik, usulu`t-tefsirin yenilenmeye olan ihtiyacı,
|
Dersin İçeriği
|
Kur`an`ı yorumlama ilkelerini örnekler eşliğinde sistematik bir şekilde öğrenciye vermek
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
-
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
3
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
4
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
-
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
4
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
-
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
3
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
-
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
-
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
-
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
4
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
-
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
3
|