Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Hadislerin bir yöntem çerçevesinde anlaşılmasının hadis öğretimi açısından önemi
|
K1 bölüm 1
|
2
|
Hz. Peygamber döneminde sünnetin anlaşılmasında takip edilen yol
|
K1 bölüm 1
|
3
|
Sahabenin sünnet anlayışı
|
K1 bölüm 2
|
4
|
Sahabe ve tabiin dönemi sonrası sünneti anlama çabaları
|
K1 bölüm 2
|
5
|
İsnad tenkidi ve sünnetin anlaşılması
|
K1 bölüm 3
|
6
|
Metin tenkidinin sünnetin anlaşılmasındaki yeri
|
K1 bölüm 3
|
7
|
Metin tenkidinin esasları
|
K1 bölüm 4
|
8
|
Hadislerin Kurana arzı meselesi
|
K2 bölüm 1
|
9
|
Hadislerin hadislere veya sünnete uygunluğu meselesi
|
K2 bölüm 1
|
10
|
Hadislerin akla uygunluğu ve bununla ilgili uygulamalar
|
K2 bölüm 2
|
11
|
Sünnetin anlaşılmasında tarihin rolü
|
K2 bölüm 2
|
12
|
İslamın genel prensipleri ve sünnetin anlaşılması
|
K2 bölüm 3
|
13
|
Tecrübe ve müşahedenin sünnetin anlaşılmasındaki rolü
|
K2 bölüm 3
|
14
|
Sünnetin anlaşılması çabaları ve muhtemel sorunlar
|
K2 bölüm 4
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğrt. Üyesi Arif GEZER
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Yusuf el-Kardavi, Sünneti Anlamada Yöntem, İstanbul. 2001
K2. Mehmet Görmez, Sünnet ve Hadisin Anlaşılması ve Yorumlanmasında Metodoloji Sorunu, Diyanet Vakfı yay. 2014
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Bünyamin Erul, Sahabenin Sünnet Anlayışı, Ankara 1998
|
Dersin Amacı
|
Sünneti anlamada yöntem ihtiyacı ve sorununu, hadislerin doğru anlaşılmasının önündeki belli başlı engelleri, fıkhul-hadis ve hadislerin anlaşılması, bu husustaki geleneksel ve yeni metodoloji tartışmalarını mukayeseli olarak ele alır.
|
Dersin İçeriği
|
Sünneti anlama hususundaki geleneksel hadis ilimleri, hadisleri anlama problemleri, yeni anlama yöntemleri
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
4
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
5
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
5
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
5
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
5
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
5
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
5
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
-
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
-
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
-
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
-
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
-
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
-
|