Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Maturidi Mezhebi`nin Oartaya Çıkışı ve yayılma Süreci
|
K1, s. 27-47
|
2
|
Maturidi: Hayatı ve Eserleri
|
K1, s. 48-62
|
3
|
Kitabu`t-tevhid`in tahlili
|
K1, s. 63-80
|
4
|
Kitabu`t-tevhid`in Mezhepler Tarihçiliği Açısından Önemi
|
K1, s. 81-93
|
5
|
Maturidi`ye Göre Allah`ın Sıfatları Meselesi
|
K1, s. 94-104
|
6
|
Maturidi`ye Göre Kader Meselesi
|
K1, s. 105-118
|
7
|
Maturidi`ye Göre Kesb Teorisi
|
K1, s. 119-158
|
8
|
Ebu Hanife ve Maturidi Düşüncenin Gelişiminde Etkisi
|
K1, s. 159-195
|
9
|
Es-Semerkandi ve Maturidi Düşüncenin Gelişiminde Etkisi
|
K1, s. 196-208
|
10
|
Ebu`l-Muin en-Nesefi ve Maturidilik Açısından Önemi
|
K1, s. 209-223
|
11
|
Maturidiler ve Siyaset
|
K1, s. 224-234
|
12
|
Eşariler İle Maturidiler Arasındaki Farklar
|
K1, s. 234-245
|
13
|
Matüridi Literatürü
|
K1, s. 246-252
|
14
|
Modern dönem Matüridi çalışmalar
|
K1, s. 252-280
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğrt. Üyesi Yaşar Ünal
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Ay, Mahmut (2017). Mutezile ve Siyaset. İstanbul: Endülüs Yayınevi.
K2. en-Neşşar, Ali Sami. ( 2016). İslam`da Felsefi Düşüncenin Doğuşu. İstanbul: İnsan Yayınları.
K3. Eş`ari. (2005). Makalatu`l-İslamiyyin. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Matüridi. ( 2019). Kitabu`t-Tevhid. İstanbul: İSAM Yayınları.
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı öğrencilerin Maturidi Ekolün temel prensiplerini, onların kelami görüşlerini, Maturidi müellifler tarafından kaleme alınmış olan eserlerin yapısal özelliklerini öğrenip kavramaları ve bu hususlarda tahil yapabilmelerini sağlamaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Maturidi Ekolün ortaya çıkışı, teşekkül dönemi, el-Maturidi ve önde gelen Maturidi alimler, en-Nesefi, Pezdevi, es-Sabuni, Maturidi Ekolün temel prensipleri, Kitaü`t-tevhid ve Tabsıra gibi temel Maturidi eserler
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
4
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
2
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
-
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
4
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
5
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
-
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
-
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
-
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
3
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
-
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
-
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
1
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
-
|