Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Eşari Mezhebi`nin Oartaya Çıkışı ve yayılma Süreci
|
K1, s. 21-41
|
2
|
Eşari: Hayatı ve Eserleri
|
K1, s. 48-62
|
3
|
Maqalatü`l-İslamiyyin ve Yapısal tahlili
|
K1, s. 63-80
|
4
|
Maqalatü`l-islamiyyin ve Mezhepler Tarihçiliği Açısından Önemi
|
K1, s. 81-93
|
5
|
Bakıllani ve Eşari Düşüncenin Gelişiminde Etkisi
|
K1, s. 94-104
|
6
|
Eş`ari`ye Göre Kesb Teorisi
|
K1, s. 105-118
|
7
|
Eş`ari`ye Göre Kader Meselesi
|
K1, s. 119-158
|
8
|
Eş`ari`ye Göre Allah`ın Sıfatları Meselesi
|
K1, s. 159-195
|
9
|
Eşarilik ve Tasavvuf İlişkisi
|
K1, s. 196-208
|
10
|
Gazzali ve Eş`ari Düşüncenin Gelişiminde Etkisi
|
K1, s. 209-223
|
11
|
Eşari Mezhepler Tarihi Geleneği
|
K1, s. 224-234
|
12
|
Eşariler ve Siyaset
|
K1, s. 234-245
|
13
|
Eşariler İle Maturidiler Arasındaki Farklar
|
K1, s. 246-252
|
14
|
Eşari Literatürü
|
K1, s. 252-280
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğrt. Üyesi Yaşar Ünal
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Ay, Mahmut (2017). Mutezile ve Siyaset. İstanbul: Endülüs Yayınevi.
K2. en-Neşşar, Ali Sami. ( 2016). İslam`da Felsefi Düşüncenin Doğuşu. İstanbul: İnsan Yayınları.
K3. Eş`ari. (2005). Makalatu`l-İslamiyyin. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Matüridi. ( 2019). Kitabu`t-Tevhid. İstanbul: İSAM Yayınları.
|
Dersin Amacı
|
Eşari Mezhebinin ortaya çıkışı, gelişim süreci, temel görüşleri ve bu mezhebe mensup müellifler tarafından ortaya konulan eserler ile ilgili doğru ve bilimsel bir bakış açısının önemini açıklamak, öğrencileri bu çerçevede karşılaşılaşılan sorunları ve bu sorunlara yönelik çözüm önerilerini anlama beceresine sahip kılmaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Bu derste, el-Eşari ve Eşarilik ile ilgili doğru ve bilimsel bilginin önemini, söz konusu mezhep ile ilgili temel kaynak ve araştırmalarda karşılaşılaşılan sorunlar ile bu sorunlara yönelik çözüm önerileri inceleme konusu yapılmaktadır.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
3
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
-
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
2
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
5
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
5
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
5
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
-
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
1
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
-
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
-
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
-
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
2
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
-
|