Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Mezhepler Tarihinin Kaynakaları, Genel özellikleri ve sorunları
|
K1, s. 15-26
|
2
|
Mezhepler Tarihi`nin Oluşum Aşamaları
|
K1, s. 27-42
|
3
|
Mezhepler Tarihi Kaynaklarınım Gelişim Aşamaları
|
K1, s. 42-61
|
4
|
Mezhepler Tarihi Kaynakları: Başlangıç dönemi
|
K1, s. 63-79
|
5
|
Oluşum ve Kuruluş Dönemi II. Asrın ortaları-IV
|
K1, s. 80-93
|
6
|
Oluşum dönemi eserlerinden günümüze ulaşmayan bazı eserler
|
K1, s. 94-104
|
7
|
Eş`ari ve Makalat`ı
|
K1, s. 105-118
|
8
|
İbn Hazm ve el-Fasl eseri
|
K1, s. 119-138
|
9
|
Olgunluk Dönemi (IV. Asrın Ortalarından itibaren) ve Eserlerinin özellikleri
|
K1, s 139-159
|
10
|
Şehristani ve Milel-Nihal eseri
|
K1, s. 159-195
|
11
|
Klasik Dönemde Mezhepler Tarihi Yazım Gelenekleri
|
K1, s. 196-208
|
12
|
Klasik Dönemde Mezhepleri Tasnif Sorunu
|
K1, s. 209-233
|
13
|
Mezhepler Tarihi Kaynaklarının Genel Özellikleri
|
K1, s. 234-252
|
14
|
Mezhepler Tarihi Kaynaklarının Sorunları
|
K1, s. 252-280
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğrt. Üyesi Yaşar Ünal
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
Kaynaklar
|
K1 Ay, Mahmut (2017). Mutezile ve Siyaset. İstanbul: Endülüs Yayınevi.
K2 en-Neşşar, Ali Sami. ( 2016). İslam`da Felsefi Düşüncenin Doğuşu. İstanbul: İnsan Yayınları.
K3 Eş`ari. (2005). Makalatu`l-İslamiyyin. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1 Matüridi. ( 2019). Kitabu`t-Tevhid. İstanbul: İSAM Yayınları.
|
Dersin Amacı
|
Siyasi ve dini sebeplerden dolayı ortaya çıkmış klasik mezheplerin oluşturdukları literatürü tanımak ve bu literatürden istifade etmeyi öğrenmek.
|
Dersin İçeriği
|
Mezheplerin geride bıraktığı eserlerin kendileri başta olmak üzere diğer mezheplerin muhalif mezheplere karşı yazdığı eserler.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
4
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
-
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
5
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
5
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
1
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
4
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
-
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
-
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
-
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
4
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
-
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
-
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
-
|