Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin genel bir tanıtımı, içeriği ve metodu.
|
K1 bölüm 1
|
2
|
Çağdaş İslami hareketlerin ortaya çıkmasına etki eden faktörler.
|
K1 bölüm 1
|
3
|
Çağdaş dini hareketlerin dini gerekçeleri.
|
K1 bölüm 2
|
4
|
Günümüz İslami hareketler.
|
K1 bölüm 2
|
5
|
Muhafazakar ve reformist dini hareketler.
|
K1 bölüm 3
|
6
|
Siyasal İslamcılık.
|
K1 bölüm 3
|
7
|
Ara Sınavlar.
|
K1 bölüm 4
|
8
|
Akılcı ve felsefi İslamcılık.
|
K1 bölüm 4
|
9
|
İslam ve Çağdaşlık.
|
K2 bölüm 1
|
10
|
İslam ve modernite.
|
K2 bölüm 1
|
11
|
Selefi hareket ve sebepleri.
|
K2 bölüm 2
|
12
|
Türkiyede dini hareketlerin ortaya çıkmasının sebepleri.
|
K2 bölüm 2
|
13
|
Türkiyede İslami düşünce, dini cemaatler ve görüşleri.
|
K2 bölüm 3
|
14
|
Türkiyede din anlayışında değişim süreci
|
K2 bölüm 3
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğrt. Üyesi Yaşar Ünal
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
Kaynaklar
|
K1: Coşkun, İbrahim. (2017). Günümüz Akaid ve Kelam Problemleri,Konya: Kitap Dünyası Yayınları.
K2: Topaloğlu, Bekir. (2005). Kelama Giriş İstanbul: Damla Yayınevi.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1: Wolfson, Austryn. (2001). Kelam felsefeleri: Müslüman-Hristiyan-Yahudi kelamı. çev. Kasım Turhan. İstanbul: Kitabevi.
|
Dersin Amacı
|
Çağdaş siyasî-dinî akımları ve din anlayışlarındaki farklılıkları tarihsel,
siyasi, dini, sosyo-psikolojik açıdan tahlil etmek ve bunların müslüman
toplumlardaki olumlu ve olumsuz etkilerini ortaya koymaktır
|
Dersin İçeriği
|
Çağdaş İslam Akımlarının tanımı, amacı, konusu ve kaynakları; din ile dini
akım arasındaki ilişki; çağdaş İslam akımlarının ortaya çıkmasında etkili
olan faktörler; günümüz İslami akımları, bunların kavramsal, yapısal ve
dini-fikri analizi; geleneksel ve yenilikçi dini akımlar; siyasi, fikri-felsefi
İslamcılık; Selefilik
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
5
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
1
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
-
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
5
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
1
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
5
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
4
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
-
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
-
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
3
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
-
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
1
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
-
|