Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Kıraat İlmine Giriş
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3; Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 2
|
2
|
Kıraat İlmi ile İlgili Istılahlar
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1; K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 2
|
3
|
Hz. Peygamber Dönemi Kıraat
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1; K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 2
|
4
|
Sahabe Dönemi Kıraat
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1; K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 2
|
5
|
Yedi Harf ve Kıraat İlmi Açısından Değerlendirilmesi
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1; K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 2
|
6
|
Hz. Osman Mushafları ve Bunun Kıraatlere Yansıması
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1; K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 2
|
7
|
Kıraatlerin Sıhhati ve Değeri
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1; K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 2
|
8
|
Şazz Kıraatler
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1; K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 2
|
9
|
Kıraat-ı Seb`a İmam ve Râvîleri
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1; K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 2
|
10
|
Kıraat-ı Aşere İmam ve Râvîleri
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1; K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 2
|
11
|
İslam Dünyasında Yaygın Olan Kıraatler
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1; K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 2
|
12
|
Kıraat ve Dil İlişkisi
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1; K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 2
|
13
|
Kıraat İlmi Öğretim Metodları
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1; K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 2
|
14
|
Müsteşriklerin Kıraatlere Yaklaşımı
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1; K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 2
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğretim Üyesi Abdulhekim AĞIRBAŞ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün Öğretim Elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Ağırbaş, A. (2021). Kırâat Eğitim-Öğretim Geleneği ve Günümüzdeki Uygulamalar (Türkiye-Suudi Arabistan-Mısır Örneği), Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Temel İslam Bilimleri ABD. Ankara.
K2. Maşalı, M. E. (2016).Tarihi ve Temel Meseleleriyle Kıraat İlmi. Otto Yayınları, Ankara.
K3. Akdemir, M. A. (2015). Kıraat İlmi Eğitim ve Öğretim Metotları. İFAV, İstanbul.
K4. Birışık, A. (2018). Kıraat İlmi ve Tarihi. Emin Yayınları, Bursa.
K5. Çetin, Abdurrahman. Yedi Harf ve Kıraatlar. Ensâr Neşriyat, İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Kudât, A. M. M., Şükri, A. H., Mansûr, M. H. (1404/1984). Mukaddimât fî Ulûmi`l-Kırâât. Dâru Ammâr, Amman:
YK2. Rızk, S. T. (1405/1985). Fî Ulûmi`l-Kırâât Medhal, Dirâse ve Tahkîk. el-Faysaliyye, Mekke.
YK3. Sindî, A. (1437/2016). Safahât fî Ulûmi`l-Kırâât. Mektebetü`l-İmdâdi`l-Âlemî, Mekke.
YK4. İbnü`l-Cezerî, M. Y. (ts.). en-Neşr fi`l-Kıraâti`l-Aşr. Thk. Ali Muhammed Dabba. Dâru`l-Kütübi`l-İlmiyye, Beyrut.
|
Dersin Amacı
|
Kıraat ilmi literatürünü tanıma ve kıraat tarihinin safhaları, sahih ve şazz kıraatler ile Seb`a-Aşere kıraat imam ve râvîleri hakkında bilgilerin içselleştirilmesidir.
|
Dersin İçeriği
|
Kıraat ilmi literatürü, kıraatın tarihi seyri, sahih kıraatler ve özellikleri, Kıraat-ı Aşere imam ve râvîleri, kıraat eğitim-öğretim metodları, oryantalistlerin kıraatlere yaklaşımı konularını içermektedir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
3
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
5
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
4
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
5
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
5
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
-
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
-
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
-
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
-
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
-
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
-
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
-
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
-
|