Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Kıraatlerin Menşei ve Ortaya Çıkışı
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.
|
2
|
Kıraat Tarihi ve Kıraatlerin Tarihi Seyri
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.
|
3
|
Rivayet Dönemi
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.
|
4
|
İhtiyar Dönemi
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.
|
5
|
İştihar Dönemi
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.
|
6
|
Tedvin Dönemi
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.
|
7
|
Tedvin Dönemi
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.
|
8
|
Kıraat-i Seb`a ve İbn-i Mücahid
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.
|
9
|
İbn-i Mücahid`in Kıraatleri Yedi ile Sınırlandırması
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.
|
10
|
İbn-i Mücahid Sonrası Tedvin Çalışmaları
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.
|
11
|
İbnü`l Cezeri ve Onun Kıraat İlmine Katkısı
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.
|
12
|
İbnü`l Cezeri`nin Kıraat İlmine Dair Eserleri
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.
|
13
|
En-Neşr Adlı Eserin Kıraat İlmindeki Yeri
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.
|
14
|
İbnü`l Cezeri`den Sonra Kıraat İlmine Yönelik Çalışmalar
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğretim Üyesi Abdulhekim AĞIRBAŞ
|
Dersi Verenler
|
1-)Doçent Dr. Abdulhekim Ağırbaş
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün Öğretim Elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Ağırbaş, A. (2021). Kırâat Eğitim-Öğretim Geleneği ve Günümüzdeki Uygulamalar (Türkiye-Suudi Arabistan-Mısır Örneği), Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Temel İslam Bilimleri ABD. Ankara.
K2. Maşalı, M. E. (2016).Tarihi ve Temel Meseleleriyle Kıraat İlmi. Otto Yayınları, Ankara.
K3. Akdemir, M. A. (2015). Kıraat İlmi Eğitim ve Öğretim Metotları. İFAV, İstanbul.
K4. Birışık, A. (2018). Kıraat İlmi ve Tarihi. Emin Yayınları, Bursa.
K5. Çetin, Abdurrahman. Yedi Harf ve Kıraatlar. Ensâr Neşriyat, İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Kudât, A. M. M., Şükri, A. H., Mansûr, M. H. (1404/1984). Mukaddimât fî Ulûmi`l-Kırâât. Dâru Ammâr, Amman:
YK2. Rızk, S. T. (1405/1985). Fî Ulûmi`l-Kırâât Medhal, Dirâse ve Tahkîk. el-Faysaliyye, Mekke.
YK3. Sindî, A. (1437/2016). Safahât fî Ulûmi`l-Kırâât. Mektebetü`l-İmdâdi`l-Âlemî, Mekke.
YK4. İbn Mücâhid, E. B. A. (400/1980). Kitâbü`s-Seb`a fi`l-Kırâât. Thk. Şevki Dayf. Dârü`l-Meârif, Kahire.
YK5. İbnü`l-Cezerî, M. Y. (ts.). en-Neşr fi`l-Kıraâti`l-Aşr. Thk. Ali Muhammed Dabba. Dâru`l-Kütübi`l-İlmiyye, Beyrut.
|
Dersin Amacı
|
Bu Dersin Amacı Kıraatlerin Menşei Konusunun İncelenmesi ve İçselleştirilmesidir.
|
Dersin İçeriği
|
Kıraat İlminin Ortaya Çıkmasını Sağlayan Gerekçeler, İbn-i Mücahid`in Kıraat Hakkındaki Görüş ve Tasnifi.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
4
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
4
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
5
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
5
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
4
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
-
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
-
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
-
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
-
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
-
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
-
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
-
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
-
|