Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Kıraat İlmi Tanımı ve Tarihçesi
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1, K5 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK4 Bölüm 1.
|
2
|
Kıraat İmamlar, Raviler ve Tarikleri
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1, K5 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK4 Bölüm 1.
|
3
|
Kıraat Çeşitleri ve Sahih Kıraatin Şartları
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1, K5 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK4 Bölüm 1.
|
4
|
İstiaze ve Besmele
|
K1 Bölüm 3, K5 Bölüm 4; YK4 Bölüm 3; YK5 Bölüm 4.
|
5
|
Med Mertebeleri
|
K1 Bölüm 3, K5 Bölüm 4; YK4 Bölüm 3; YK5 Bölüm 4.
|
6
|
İdgam Konusu
|
K1 Bölüm 3, K5 Bölüm 4; YK4 Bölüm 3; YK5 Bölüm 4.
|
7
|
İmale Meselesi
|
K1 Bölüm 3, K5 Bölüm 4; YK4 Bölüm 3; YK5 Bölüm 4.
|
8
|
Hemzeler Meselesi
|
K1 Bölüm 3, K5 Bölüm 4; YK4 Bölüm 3; YK5 Bölüm 4.
|
9
|
Müenneslik Ta`sı Öncesindeki İmale
|
K1 Bölüm 3, K5 Bölüm 4; YK4 Bölüm 3; YK5 Bölüm 4.
|
10
|
Lam ve Ra Harfleri İdgam Bahsi
|
K1 Bölüm 3, K5 Bölüm 4; YK4 Bölüm 3; YK5 Bölüm 4.
|
11
|
Vakıf ve İbtida Konusu
|
K1 Bölüm 3, K5 Bölüm 4; YK4 Bölüm 3; YK5 Bölüm 4.
|
12
|
Kıraat İlmi Literatürü
|
K1 Bölüm 3, K5 Bölüm 4; YK4 Bölüm 3; YK5 Bölüm 4.
|
13
|
Konuyla Alakalı Makaleler
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1, K5 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK4 Bölüm 1.
|
14
|
Mukaddimeden Ezber Beyitler
|
K1 Bölüm 3, K5 Bölüm 4; YK4 Bölüm 3; YK5 Bölüm 4.
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğretim Üyesi Abdulhekim AĞIRBAŞ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün Öğretim Elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Ağırbaş, A. (2021). Kırâat Eğitim-Öğretim Geleneği ve Günümüzdeki Uygulamalar (Türkiye-Suudi Arabistan-Mısır Örneği), Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Temel İslam Bilimleri ABD. Ankara.
K2. Maşalı, M. E. (2016).Tarihi ve Temel Meseleleriyle Kıraat İlmi. Otto Yayınları, Ankara.
K3. Akdemir, M. A. (2015). Kıraat İlmi Eğitim ve Öğretim Metotları. İFAV, İstanbul.
K4. Birışık, A. (2018). Kıraat İlmi ve Tarihi. Emin Yayınları, Bursa.
K5. Çetin, Abdurrahman. Yedi Harf ve Kıraatlar. Ensâr Neşriyat, İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Kudât, A. M. M., Şükri, A. H., Mansûr, M. H. (1404/1984). Mukaddimât fî Ulûmi`l-Kırâât. Dâru Ammâr, Amman.
YK2. Rızk, S. T. (1405/1985). Fî Ulûmi`l-Kırâât Medhal, Dirâse ve Tahkîk. el-Faysaliyye, Mekke.
YK3. Sindî, A. (1437/2016). Safahât fî Ulûmi`l-Kırâât. Mektebetü`l-İmdâdi`l-Âlemî, Mekke.
YK4. İbnü`l-Cezerî, M. Y. (ts.). en-Neşr fi`l-Kıraâti`l-Aşr. Thk. Ali Muhammed Dabba. Dâru`l-Kütübi`l-İlmiyye, Beyrut.
YK5. İbnü`l-Cezerî, M. Y. (1433/2012). Tayyibetü`n-Neşr fi`l-Kıraâti`l-Aşr. Thk. Muhammed Temîm ez-Zu`bî. Dâru`l-Ğavsânî, Dımeşk.
|
Dersin Amacı
|
Bu Dersin Amacı Kıraat İlmi Usul Bilgilerini Öğretmektir.
|
Dersin İçeriği
|
Kıraat İmamları, Ravileri, Tarikleri, Usul Konusunda Makale Çalışmaları
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
4
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
4
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
4
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
5
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
5
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
-
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
-
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
-
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
-
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
-
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
-
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
-
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
-
|