Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Kıraat İlmi Usul Bilgileri
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.
|
2
|
Konuyla Alakalı Literatür Taraması
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.
|
3
|
Yedi Harf Meselesi
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.
|
4
|
Yedi Harfle Alakalı Makaleler
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.K1, K2, K3; YK1, YK2, YK3.
|
5
|
Kıraat İlmi Öğretim Metodları
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.
|
6
|
Kıraat İlminde Meslek ve Tarikler
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.K1, K2, K5, YK1, YK2.
|
7
|
Meslekler arası Farklılıklar
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1; YK1 Bölüm 1, YK2 Bölüm 1, YK3 Bölüm 1.K1, K2, K5, YK1, YK2, YK4.
|
8
|
İbdal Konusu
|
K1 Bölüm 3, K3 Bölüm 3, K5 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 4, YK4 Bölüm 2.
|
9
|
İdgam Konusu
|
K1 Bölüm 3, K3 Bölüm 3, K5 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 4, YK4 Bölüm 2.
|
10
|
İmale Konusu
|
K1 Bölüm 3, K3 Bölüm 3, K5 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 4, YK4 Bölüm 2.
|
11
|
İşmam Konusu
|
K1 Bölüm 3, K3 Bölüm 3, K5 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 4, YK4 Bölüm 2.
|
12
|
İzâfet Yâ`ları Konusu
|
K1 Bölüm 3, K3 Bölüm 3, K5 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 4, YK4 Bölüm 2.
|
13
|
Zâid Yâ`lar Konusu
|
K1 Bölüm 3, K3 Bölüm 3, K5 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 4, YK4 Bölüm 2.
|
14
|
Kıraat İlminde Tahrîrât
|
K1 Bölüm 3, K3 Bölüm 3, K5 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 4, YK4 Bölüm 2.
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğretim Üyesi Abdulhekim AĞIRBAŞ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün Öğretim Elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Ağırbaş, A. (2021). Kırâat Eğitim-Öğretim Geleneği ve Günümüzdeki Uygulamalar (Türkiye-Suudi Arabistan-Mısır Örneği), Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Temel İslam Bilimleri ABD. Ankara.
K2. Akdemir, M. A. (2015). Kıraat İlmi Eğitim ve Öğretim Metotları. İFAV, İstanbul.
K3. Çetin, Abdurrahman. Yedi Harf ve Kıraatlar. Ensâr Neşriyat, İstanbul.
K4. Maşalı, M. E. (2016).Tarihi ve Temel Meseleleriyle Kıraat İlmi. Otto Yayınları, Ankara.
K5. Birışık, A. (2018). Kıraat İlmi ve Tarihi. Emin Yayınları, Bursa.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. İbnü`l-Cezerî, M. Y. (ts.). en-Neşr fi`l-Kıraâti`l-Aşr. Thk. Ali Muhammed Dabba. Dâru`l-Kütübi`l-İlmiyye, Beyrut.
YK2. İbnü`il-Cezerî, M. Y. (1433/2012). Tayyibetü`n-Neşr fi`l-Kıraâti`l-Aşr. Thk. Muhammed Temîm ez-Zu`bî. Dâru`l-Ğavsânî, Dımeşk.
YK3. Kudât, A. M. M., Şükri, A. H., Mansûr, M. H. (1404/1984). Mukaddimât fî Ulûmi`l-Kırâât. Dâru Ammâr, Amman.
YK4. Rızk, S. T. (1405/1985). Fî Ulûmi`l-Kırâât Medhal, Dirâse ve Tahkîk. el-Faysaliyye, Mekke.
YK5. Sindî, A. (1437/2016). Safahât fî Ulûmi`l-Kırâât. Mektebetü`l-İmdâdi`l-Âlemî, Mekke.
|
Dersin Amacı
|
Bu Dersin Amacı Kıraat Usul Bilgilerinin Kavranması, Konuyla Alakalı Güncel Makalelerin Okunması ve Kıraat Manzumelerinden Ezberlerin Yapılmasını Sağlamaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Usul ve Ferul-Huruf Meseleleri, Aşere ve Takrib Usuleri, Kıraat İlminde Manzumeler
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
5
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
5
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
-
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
4
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
4
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
4
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
-
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
-
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
-
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
-
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
-
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
-
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
-
|