Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Günümüz İslam Dünyasının Panaroması
|
K1 Bölüm 4, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 2, YK3 Bölüm 1.
|
2
|
Geçmişten Günümüze Kıraatlerin Tedvini ve Tasnifi
|
K1 Bölüm 4, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 2, YK3 Bölüm 1.
|
3
|
Yedi Kıraat, On Kıraat, On Dört Kıraat ve Günümüzdeki Yaygınlık Durumları
|
K1 Bölüm 4, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 2, YK3 Bölüm 1.
|
4
|
Kıraatlerin Tevatürü Meselesi
|
K1 Bölüm 4, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 2, YK3 Bölüm 1.
|
5
|
Kıraat Öğretiminde Uygulanan Metotlar/Tarikler
|
K1 Bölüm 4, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 2, YK3 Bölüm 1.
|
6
|
Kıraatlerin Tahsiline Dair Tarikler (Sema, Arz, Eda)
|
K1 Bölüm 4, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 2, YK3 Bölüm 1.
|
7
|
Kıraatlerin İcrasına İlişkin Tarikler (İnfirâd, İndirâc)
|
K1 Bölüm 4, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 2, YK3 Bölüm 1.
|
8
|
Kaynak Eserlere İzâfe Edilen Tarikler (Şâtıbiyye, Teysîr, Tahbîr, Tayyibe)
|
K1 Bölüm 4, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 2, YK3 Bölüm 1.
|
9
|
Nispet Edildiği Zevata ve Sayılarına İlişkin Tarikler (Seb`a, Aşere, Takrîb)
|
K1 Bölüm 4, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 2, YK3 Bölüm 1.
|
10
|
Bölgelerine İzafetle Bazı Tarikler (Meğâribe, Meşârika)
|
K1 Bölüm 4, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 2, YK3 Bölüm 1.
|
11
|
Med Mertebelerine Göre Tarikler (Mertebeteyn, Erbaa merâtib)
|
K1 Bölüm 4, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 2, YK3 Bölüm 1.
|
12
|
Ülkemizde Kıraat İlmi ve Eğitimi
|
K1 Bölüm 4, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 2, YK3 Bölüm 1.
|
13
|
İstanbul Tariki (İtilaf Mesleği, Sufi Mesleği)
|
K1 Bölüm 4, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 2, YK3 Bölüm 1.
|
14
|
Mısır Tariki (Mütkın Mesleği, Atâullah Mesleği)
|
K1 Bölüm 4, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK2 Bölüm 2, YK3 Bölüm 1.
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğretim Üyesi Abdulhekim AĞIRBAŞ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün Öğretim Elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Ağırbaş, A. (2021). Kırâat Eğitim-Öğretim Geleneği ve Günümüzdeki Uygulamalar (Türkiye-Suudi Arabistan-Mısır Örneği), Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Temel İslam Bilimleri ABD. Ankara.
K2. Maşalı, M. E. (2016).Tarihi ve Temel Meseleleriyle Kıraat İlmi. Otto Yayınları, Ankara.
K3. Akdemir, M. A. (2015). Kıraat İlmi Eğitim ve Öğretim Metotları. İFAV., İstanbul.
K4. Birışık, A. (2018). Kıraat İlmi ve Tarihi. Emin Yayınları, Bursa.
K5. Çetin, Abdurrahman. Yedi Harf ve Kıraatlar. Ensâr Neşriyat, İstanbul. 2. Baskı, 2010.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Kudât, A. M. M., Şükri, A. H., Mansûr, M. H. (1404/1984). Mukaddimât fî Ulûmi`l-Kırâât. Dâru Ammâr, Amman.
YK2. Rızk, S. T. (1405/1985). Fî Ulûmi`l-Kırâât Medhal, Dirâse ve Tahkîk. el-Faysaliyye, Mekke.
YK3. Sindî, A. (1437/2016). Safahât fî Ulûmi`l-Kırâât. Mektebetü`l-İmdâdi`l-Âlemî, Mekke.
YK4. İbnü`l-Cezerî, M. Y. (ts.). en-Neşr fi`l-Kıraâti`l-Aşr. Thk. Ali Muhammed Dabba. Dâru`l-Kütübi`l-İlmiyye, Beyrut.
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı, İslam Dünyasında yaygın olan kıraatlerin neler olduğunun öğrenciler tarafından fark edilmesidir.
|
Dersin İçeriği
|
Geçmişte ve günümüzde İslam dünyasında mevcut ve yaygın olan kıraatler, bu kıraatlerin kendilerine nispet edildiği alimler ve kıraatlerin yaygın olduğu coğrafyalar bu dersin konularını teşkil emektedir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
4
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
4
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
4
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
4
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
5
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
5
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
5
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
-
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
-
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
-
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
-
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
-
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
-
|