Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Usul ve ferş yönünden kıraat farklılıkları
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 2, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 2, YK2 Bölüm 3.
|
2
|
Lehçe temelli kıraat farklılıkları
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 2, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 2, YK2 Bölüm 3.
|
3
|
Nahiv temelli kıraat farklılıklarının tefsire yansıması
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 2, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 2, YK2 Bölüm 3.
|
4
|
Harf/edat temelli kıraat farklılıklarının tefsire yansıması
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 2, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 2, YK2 Bölüm 3.
|
5
|
Sarf temelli kıraat farklılıklarının tefsire yansıması
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 2, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 2, YK2 Bölüm 3.
|
6
|
İsim kalıplarındaki farklı kıraat vecihlerinin tefsire yansıması
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 2, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 2, YK2 Bölüm 3.
|
7
|
Fiil kalıplarındaki kıraat ihtilaflarının tefsire yansıması
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 2, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 2, YK2 Bölüm 3.
|
8
|
Resm-i Mushaf kaynaklı farklı okuyuşların tefsire yansıması
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 2, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 2, YK2 Bölüm 3.
|
9
|
Kırâatlerin Fıkhî Yorumda Kullanılması
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 2, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 2, YK2 Bölüm 3.
|
10
|
1. Abdestte ayakları mesh etmek
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 2, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 2, YK2 Bölüm 3.
|
11
|
2. Kocanın eşine nafaka vasiyeti
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 2, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 2, YK2 Bölüm 3.
|
12
|
2. Müt`a nikahı
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 2, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 2, YK2 Bölüm 3.
|
13
|
Kırâatlerin Kelâmî/İtikadî Yorumda Kullanılması
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 2, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 2, YK2 Bölüm 3.
|
14
|
Kıraat tefsir ilişkisi bağlamında müteferrik konular
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 2, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 2, YK2 Bölüm 3.
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğretim Üyesi Abdulhekim AĞIRBAŞ
|
Dersi Verenler
|
1-)Doktor Öğretim Üyesi İsmail Kılıç
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün Öğretim Elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Ünal, M. (2019). Kur`ân`ın Anlaşılmasında Kırâat Farklılıklarının Rolü. Hacıveyiszade İlim ve Kültür Vakfı Yayınları, İstanbul.
K2. Karaçam, İ. (1996). Kırâat İlminin Kur`an Tefsirindeki Yeri ve Mütevatir Kırâatların Yorum Farklarına Etkisi. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı, İstanbul.
K3. Çetin, A. (2010). Kıraatlerin Tefsire Etkisi. Ensâr Neşriyat, İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. İsfahânî, R. E. K. M. (1430/2009). el-Müfredât fî Garîbi`l-Kur`an. Thk. Safvân Adnân Davûdî. 4. Baskı. Daru`l-Kalem, Dımeşk.
YK2. Muhaysin, M. S. (1404/1984). el-Kırâât ve Eseruha fi Ulûmi`l-Arabiyye. 2 Cilt. Mektebetü Külliyati`l-Ezheriyye, Kahire.
|
Dersin Amacı
|
Bu ders, ferşu`l-hurûf kapsamındaki kıraat farklılıklarının anlam bakımından Kur`an âyetlerinde ne gibi değişikliklere yol açtığını örnekler eşliğinde incelemeyi ve kıraat farlılıklarının farklı ilimlerle olan ilişkisini analiz etmeyi amaçlar.
|
Dersin İçeriği
|
Klasik tefsir ve kıraat eserlerinde kıraat farklılıklarına yönelik yorum ve açıklamaları mukayeseli olarak inceler. Bu bağlamda müelliflerin kıraatleri tevcih ve temellendirme yöntemini, kıraatleri kabul kriterlerini, tercih ve tenkit ettikleri kıraatleri öğrenir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
4
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
4
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
5
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
4
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
4
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
3
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
-
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
-
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
-
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
-
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
-
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
-
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
-
|