Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Kur`an`ı Okumanın Keyfiyeti ve Farklı Okuma Düzeylerine Dair Kavramlar (Kıraat, Tilavet vb.)
|
K1 Bölüm 1, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK3 Bölüm 1, YK4 Bölüm 2, YK5 Bölüm 3.
|
2
|
Güzel Kur`an Okuyabilmek İçin Sahip Olunması Gereken Kişisel Özellikler
|
K1 Bölüm 1, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK3 Bölüm 1, YK4 Bölüm 2, YK5 Bölüm 3.
|
3
|
Güzel Kur`an Okuyabilmek İçin Sahip Olunması Gereken İlimler
|
K1 Bölüm 1, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK3 Bölüm 1, YK4 Bölüm 2, YK5 Bölüm 3.
|
4
|
Mehâric-i Hurûfa ve Sıfat-ı Hurûfa Dair Bilinmesi ve Uygulanması Gerekenler
|
K1 Bölüm 1, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK3 Bölüm 1, YK4 Bölüm 2, YK5 Bölüm 3.
|
5
|
Med ve Ğunne Uygulamalarına Dair Bilinmesi ve Uygulanması Gerekenler
|
K1 Bölüm 1, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK3 Bölüm 1, YK4 Bölüm 2, YK5 Bölüm 3.
|
6
|
İdğam ve Diğer Tecvid Uygulamalarına Dair Bilinmesi ve Uygulanması Gerekenler
|
K1 Bölüm 1, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK3 Bölüm 1, YK4 Bölüm 2, YK5 Bölüm 3.
|
7
|
Kur`an Tilavetinde Vakf ve İbtidâ
|
K1 Bölüm 1, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK3 Bölüm 1, YK4 Bölüm 2, YK5 Bölüm 3.
|
8
|
Tilavet Mertebeleri (Tahkîk, Tedvîr, Hadr) Konusunda Bilinmesi ve Uyulması Gerekenler
|
K1 Bölüm 1, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK3 Bölüm 1, YK4 Bölüm 2, YK5 Bölüm 3.
|
9
|
Yüzüne Okuma Konusunda Metne Aşina Olmanın Önemi ve Usulleri
|
K1 Bölüm 1, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK3 Bölüm 1, YK4 Bölüm 2, YK5 Bölüm 3.
|
10
|
Ezber Yapma ve Tekrar Etmede Usul
|
K1 Bölüm 1, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK3 Bölüm 1, YK4 Bölüm 2, YK5 Bölüm 3.
|
11
|
Kur`an Tilavetinde Dudak Talimi
|
K1 Bölüm 1, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK3 Bölüm 1, YK4 Bölüm 2, YK5 Bölüm 3.
|
12
|
Kur`an Tilavetinde Nebr ve Temsîlî Okuyuş
|
K1 Bölüm 1, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK3 Bölüm 1, YK4 Bölüm 2, YK5 Bölüm 3.
|
13
|
Kur`an Tilavetinde Arapça, Meal ve Tefsir Bilgisinin Önemi
|
K1 Bölüm 1, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK3 Bölüm 1, YK4 Bölüm 2, YK5 Bölüm 3.
|
14
|
Güzel Kur`an Okumada Sesi ve Nefesi İyi Kullanabilmenin Önemi
|
K1 Bölüm 1, K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2; YK1 Bölüm 3, YK3 Bölüm 1, YK4 Bölüm 2, YK5 Bölüm 3.
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğretim Üyesi Abdulhekim AĞIRBAŞ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün Öğretim Elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Pakdil, R. (2014). Ta`lim Tecvid ve Kırâat. 5. Baskı. İFAV Yayınları, İstanbul.
K2. Çetin, A. (2013). Kur`an Okuma Esasları. Emin Yayınları, Bursa.
K3. Zerkânî, M. A. (1415/1995). Menâhilü`l İrfân fi Ulûmi`l-Kur`ân. Thk. Fevvâz Ahmed Zemereli, 2 Cilt. Dâru`l-Kitâbi`l-Arabiyye, Beyrut.
K4. Ağırbaş, A. (2021). Kırâat Eğitim-Öğretim Geleneği ve Günümüzdeki Uygulamalar (Türkiye-Suudi Arabistan-Mısır Örneği), Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Temel İslam Bilimleri ABD. Ankara.
K5. Temel, N. (2016). Kur`ân Kıraatında Vakf ve İbtidâ. İVAF Yayınları, İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Meraşî, M. B. (1429/2008). Cühdü`l-Mukill (Saçaklızâde). Thk. Sâlim Kaddûrî Hamed. Dâru Ammâr, Amman.
YK2. Mehmed Zihni Efendi. (1910). el-Kavlü`s-Sedîd fî İlmi`t-Tecvîd. Dâru`t-Tabbâatü`l-Âmire, B.y.
YK3. Kastallânî, E. A. M., (1434/2012). Letâifü`l-İşârât li-Fünuni`l-Kırâat. Thk. Merkezü Dirâsâti`l-Kur`aniyye. Melik Fehd Mushaf Matbaası, Medine.
YK4. Suyûtî, E. C. A. (2008/1429). el-İtkân fî Ulûmi`l-Kur`ân, Thk. Şuayb el-Arnaud. Müessesetü`r-Risâle Naşirûn, Dımeşk.
YK5. İbnü`l-Cezerî, M. Y. (ts.). en-Neşr fi`l-Kıraâti`l-Aşr. Thk. Ali Muhammed Dabba. Dâru`l-Kütübi`l-İlmiyye, Beyrut.
|
Dersin Amacı
|
Bu Dersin Amacı Öğrencilerin Güzel Kur`an Okumanın Usul ve Esaslarının Neler Olduğunu Kavramalarıdır.
|
Dersin İçeriği
|
Güzel Kur`an Okumayı Sağlayan İlimler, Esas ve Usuller.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
5
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
4
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
5
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
3
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
5
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
5
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
-
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
-
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
-
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
-
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
-
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
-
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
-
|