Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Tanışma, Derse Giriş
Dersin Yapısı ve Ders Programına Genel Bakış
Kavramsal Çerçeve: Toplumsal Cinsiyet Nedir? (Cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsiyet rolü, cinsiyet kimliği, toplumsal cinsiyet kalıpyargıları, cinsiyetçilik, cinsiyet ayrımı içermeyen araştırma yaklaşımları)
|
K1 Bölüm 1
K2 Bölüm 1
|
2
|
Toplumsal Cinsiyete İlişkin Temel Kuramsal Yaklaşımlar
|
K1 Bölüm 2
K2 Bölüm 2
|
3
|
Toplumsal Cinsiyet Kalıpyargıları ve Cinsiyet Farklılıkları
|
K1 Bölüm 3
|
4
|
Yaşam Boyu Cinsiyet Gelişimi
|
K1 Bölüm 7
|
5
|
İletişimde Cinsiyetçi Dil Kullanımı
|
K1 Bölüm 5
|
6
|
Cinsellik ve Cinsel Yönelimle İlgili Güncel Yaklaşımlar
|
K1 Bölüm 13
|
7
|
Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim
|
YK 2
|
8
|
Toplumsal Cinsiyet ve İş piyasasına Erişim-İş Hayatında Kadınlara Yönelik Ayrımcılık
|
K1 Bölüm 9
|
9
|
Cinsiyetle İlgili Sağlık Sorunları
|
K1 Bölüm 11
|
10
|
Medya ve Toplumsal Cinsiyet
|
K2 Bölüm 4
YK 1
|
11
|
Toplumsal Cinsiyet ve Mağduriyet (Bu Kapsamda Geliştirilen Müdahale Programları)
|
K1 Bölüm 14
|
12
|
Cinsiyet, Akıl ve Ruh Sağlığı
|
K1 Bölüm 15
|
13
|
Erkeklerin ve Erkekliğin Psikolojisi
|
K1 Bölüm 16
|
14
|
Cinsiyet Kalıplarının ve Cinsiyet Rollerinin Sonuçları
|
K2 Bölüm 6
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Arzu ÇALIŞKAN SARI
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Else-Quest, N.M. ve Hyde, J.S. (2021). Kadın Psikolojisi ve Toplumsal Cinsiyet, (Çev. Ş. Türk) Ankara: Nobel Yayıncılık.
K2. Dökmen, Z. (2009). Toplumsal Cinsiyet, Sosyal Psikolojik Açıklamalar. İstanbul: Remzi Kitabevi.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Avcı, F. ve Güdekli, A. (2018). Toplumsal Cinsiyet ve Medya İlişkisi: Yazılı Basında Kadına Şiddet ve Kadın Cinayetleri Haberleri Üzerine Bir Analiz. International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS), 4(2), 475-506.
YK2. Özaydınlık, K. (2014). Toplumsal Cinsiyet Temelinde Türkiye?de Kadın ve Eğitim. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 14(33), 93-112.
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı, toplumsal cinsiyet ve çeşitli alanlarla (eğitim, sağlık, iş yaşamı, kadına yönelik şiddet vs.) ilgili sorunları eleştirel bir yaklaşımla ele almaktır. Bu ders kapsamında toplumsal cinsiyete yönelik kavramsal bir çerçeve çizilecek ve kadına yönelik şiddet gibi alanlarda yapılan müdahale programları ve yasal düzenlemeler tartışılacaktır.
|
Dersin İçeriği
|
- toplumsal cinsiyet konusundaki kuramsal yaklaşımlar
- toplumsal cinsiyet: eğitim, sağlık ve medya
- kadına yönelik şiddet
- iletişimde cinsiyetçi ifadeler
- iş hayatında kadınlara yönelik ayrımcılık
- erkek psikolojisi ve erkeklik çalışmaları
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Psikoloji alanına özgü güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere kuramsal ve uygulama açısından aralarındaki ilişkiyi kavrayacak şekilde sahiptir
|
3
|
2
|
Psikoloji alanına özgü bilimsel ve güncel bilginin doğruluğunu değerlendirebilmenin ötesinde bu bilgilerle ilişkili olduğu bilinen disiplinler ile psikoloji arasındaki etkileşimi kavrar
|
4
|
3
|
Bireylerin yaşadığı dönüşümlerin nedenler ve sonuçları hakkında bilgi sahibidir.
|
2
|
4
|
Psikolojinin etkinlik alanlarında (eğitim, uygulama, araştırma ve yönetim) kullanılan analiz tekniklerini, teknolojileri ve bunların uygulamadaki yansımalarını değerlendirir
|
-
|
5
|
Psikoloji alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder
|
-
|
6
|
Psikoloji alanı ile ilgili belirlediği sorunlarla ilgili çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekler ve yetkin kişilerle paylaşır.
|
5
|
7
|
Psikolojinin bilimsel birikimine katkı sağlayabilecek nitelikte ortak çalışmalar yürütür.
|
2
|
8
|
Psikoloji ile ilgili bilgi ve uygulamaları sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde projelere dönüştürür.
|
4
|
9
|
Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme ve sorgulama yaklaşımını benimser.
|
-
|
10
|
Bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
4
|
11
|
Psikoloji alanındaki araştırmalarla ilgili her türlü araştırma yöntemini ileri düzeyde kullanır.
|
-
|
12
|
Psikoloji ile ilgili takip ettiği güncel çalışmaları ve eleştirel yaklaşımları değerlendirebilme ve çalışmasına dahil edebilme yetkinliğine sahiptir
|
3
|
13
|
Psikoloji alanında elde ettiği bilgi birikimini kullanarak araştırma yapar ve ilgili araştırmaların sonuçlarını literatür temelinde değerlendirir.
|
-
|
14
|
Psikoloji yüksek lisans eğitimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki mesleğe katkı üretecek biçimde yönlendirir.
|
-
|
15
|
Psikoloji alanındaki ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapar.
|
4
|