Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Eski Dünyada Eğitim
|
K1, s. 25-68.
|
2
|
İslam ve Eğitim Anlayışı
|
K1, s. 69-85.
|
3
|
Hz. Peygamber Döneminde Eğitim
|
K1, s. 86-102.
|
4
|
Hulefa-i Raşidin ve Emeviler Döneminde Eğitim Faaliyetleri
|
K1, s. 103-128.
|
5
|
Diğer kültürlerle karşılaşmalar, tercüme çalışmaları, Beytü´l-Hikme
|
K1, s. 129-151.
|
6
|
İslam Dünyasında Eğitim ve Bilim Alanındaki Gelişmeler
|
K1, s. 152-180.
|
7
|
İslam Dünyasında İlim Merkezleri: İç Asya ve Ortadoğu
|
K1, s. 181-202.
|
8
|
İslam Dünyasında İlim Merkezleri: Mısır ve Endülüs
|
K1, s. 203-225.
|
9
|
İslam Eğitimcileri ve Eğitim Görüşleri
|
K1, s. 226-240.
|
10
|
İslamda Kadın Eğitimi
|
K1, s. 241-262.
|
11
|
İslam dünyasında bilim-din-siyaset ilişkileri.
|
K1, s. 263-289.
|
12
|
İslam Dünyasında Yaygın Eğitim
|
K1, s. 290-315.
|
13
|
Batı Dünyasındaki Bilimsel Çalışmalarla Karşılaştırma
|
K1, s. 316-330.
|
14
|
Örgün Eğitime Geçiş ve Medreselerin Kurulması.
|
K1, s. 331-350.
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
DR. ZEYNEP YÜKSEL
|
Dersi Verenler
|
1-)Doçent Dr. Fatih Güzel
|
Ders Yardımcıları
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ MURAT KAYA
|
Kaynaklar
|
K1: Nakosteen, M. (1964). Batı Eğitiminin İslami Kaynaklarının Tarihi, University of Colorado Press, Colorado.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1:Bedrüddin İbn Cemaa El-Kinani, (2012). İslami Gelenekte Eğitim Ahlakı, çev., M. Şevki Aydın, TDV Yay. Ankara.
YK2: Gözütok, Ş. (2014). Resulullah Döneminde Eğitim ve Öğretim, Nesil Yay., İstanbul 2014.
YK3: Kırpık, G. (2009). Nizamiye Medreseleri Ortaçağın Yükseköğretim Kurumu, Ankara.
|
Dersin Amacı
|
Dersin amacı İslam`ın eğitim hadisesine bakışı, İslami anlamda bilginin türü ve değeri, İslam`ın ilk yıllarında eğitim kurumları ve uygulamaları, suffa, küttab ve mescid, XI. asra kadar İslam dünyasında ilmi faaliyetler Beytü`l Hikme, dini, tabii ve sosyal ilimlerdeki gelişmeler, yetişen ilim adamları, eserleri ve çalışmaları, ilmi çalışmaların Batı ile karşılaştırılması ve etkileşimin boyutları, İslam eğitim esasları, İslam dünyasında yetişen ünlü terbiyeciler ve eğitim hakkındaki düşünceleri, ilk medreselerin kurulması ve gelişmesi, medreselerin kurulmasını gerektiren sebepler, öğretim programları, ilmi ve idari yapıları, öğretimde ihtisaslaşma ve kurulan ihtisas medreseleri hakkında bilgiler vermektir.
|
Dersin İçeriği
|
Niçin ve nasıl bir din eğitimi sorusuna yönelik bilimsel veriler bağlamında kuramsal bir bakış kazanmak.
Din eğitiminin tarihine ilişkin alanda yapılan tartışmaların dayandığı kavramsal çerçeve hakkında bilgi sahibi olmak ve alana katkıda bulunmak.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Felsefe ve Din Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir
|
4
|
2
|
Felsefe ve Din Bilimleri farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
-
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
-
|
4
|
Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
4
|
5
|
Felsefe ve Din Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
-
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
-
|
7
|
Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
-
|
8
|
Felsefe ve Din Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
5
|
9
|
Felsefe ve Din Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
-
|
10
|
Felsefe ve Din Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
-
|
11
|
Felsefe ve Din Bilimlerinin alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
-
|
12
|
Felsefe ve Din Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
5
|
13
|
Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
-
|
14
|
Yazılı ve sözlü olarak felsefi problem oluşturma, geliştirme, savunma ve ifade etme becerisi edinir.
|
-
|
15
|
Tarihsel ve kuramsal açıdan felsefi problem ve konuları birbiriyle ilişkilendirme becerisi edinir.
|
5
|