Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin amaçlarının ve içeriğinin tanıtımı. Temel kavramlara ilişkin lisans düzeyindeki bilgilerin tartışılması.
|
K2- Bölüm 1-10
|
2
|
Ölçme ve değerlendirme, ölçek ve türleri, ölçek dönüştürme.
|
K1- Bölüm 1-4
|
3
|
Güvenirlik: Hata, hata ve güvenirlik ilişkisi. Gerçek puan teorisi temelinde güvenirlik kavramı
|
K1-Bölüm 6-9
|
4
|
Güvenirlik: Güvenirlik kestirme yöntemleri, standart hata ve kestirilmesi
|
K1-Bölüm 6-9
|
5
|
Geçerlik: Anlamı, yorumlanması, güvenirlik ile olan ilişkisi
|
K1-Bölüm 10-13
|
6
|
Geçerlik: Türleri ve geçerlik belirleme yöntemleri
|
K1-Bölüm 10-13
|
7
|
Test ve madde istatistikleri
|
K1- Bölüm 4-14
|
8
|
Test geliştirme
|
K1- Bölüm 4-14
|
9
|
Madde tepki kuramına giriş
|
K1- Bölüm 15
|
10
|
Genellenebilirlik kuramına giriş
|
K1- Bölüm 8
|
11
|
Değişen madde fonksiyonu ve madde yanlılığı
|
K1- Bölüm 16
|
12
|
Standart belirleme
|
K1- Bölüm 17-20
|
13
|
Test eşitleme
|
K1- Bölüm 20
|
14
|
Proje sunumları
|
K1- Bölüm 1-20, K2-Bölüm 1-10
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Özlem Yeşim ÖZBEK
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Crocker, L., & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Holt, Rinehart and Winston, 6277 Sea Harbor Drive, Orlando, FL 32887.
K2. Tekin, H. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Yargı Yayınevi, Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1.Tan, Ş. (2008). Öğretimde ölçme ve değerlendirme. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
YK2. Turgut, M. F., & Baykul, Y. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
|
Dersin Amacı
|
Öğrencilerin ölçme tekniklerindeki temel kavramları, test kuramlarının bilgisini kavraması ve bir durumu farklı test kuramları sonuçlarına göre yorumlaması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar; ölçek ve çeşitleri. Bir ölçme aracında istenen nitelikler; geçerlik ve türleri, güvenirlik ve türleri. Madde tepki kuramına giriş; genellenebilirlik kuramına giriş; değişen madde fonksiyonu ve yanlılık; test eşitleme; standart belirleme; ölçek geliştirme ve uyarlama giriş.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
|
-
|
2
|
Ölçme araçlarının sahip olması gereken psikometrik nitelikler hakkında bilgi sahibi olur.
|
2
|
3
|
Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
|
-
|
4
|
Ölçme aracı geliştirme aşamaları hakkında bilgi sahibi olur.
|
3
|
5
|
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
-
|
6
|
Nicel araştırma verilerinin çözümlenmesinde kullanılan yazılımlar hakkında bilgi sahibi olur.
|
-
|
7
|
Ölçme ve değerlendirme alanına özgü terimlerin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
|
-
|
8
|
Ölçme aracı geliştirmeye temel olan test kuramlarına göre ölçme araçlarının psikometrik niteliklerini değerlendirir
|
-
|
9
|
Psikometrik nitelikleri bakımından amaca uygun ölçme aracını seçer.
|
3
|
10
|
Nicel araştırma verilerinin çözümlenmesinde kullanılan yazılım çıktılarını yorumlar
|
-
|
11
|
Ulusal ve uluslararası sınavların sonuçlarını değerlendirir.
|
3
|
12
|
Ölçme ve değerlendirme, istatistik ve araştırma teknikleri ile ilgili temel kavramların birikimine sahiptir.
|
-
|
13
|
Ölçme ve değerlendirme ile ilgili güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle inceler ve yorumlar.
|
-
|
14
|
Ölçme ve değerlendirme ile ilgili bağımsız araştırmalar yapar.
|
-
|
15
|
Sosyal bilimlerin diğer alanlarında karşılaşılan sorunların çözümüne teknik destek sağlar.
|
2
|