Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Mimari ve İletişim: 3. Yerler Olarak Kütüphaneler
|
K1, Bölüm 1
|
2
|
Kütüphane binaları ve kütüphane mobilyaları tarihi
|
K2, Bölüm 1
|
3
|
Modern ve postmodern kütüphane binaları/mobilyaları tarihi
|
YK1
|
4
|
Mimarlık gereksinimi değerlendirmesi
|
K3, Bölüm 1 ve 2
|
5
|
Mimari program seçimi ve yazımı
|
K4, Bölüm 3
|
6
|
Işıklandırma tercihi
Işıklandırmanın temelleri
|
K1 ve K2
|
7
|
Renklendirme tercihi
|
K1 ve K2
|
8
|
Yatay ve dikey hareket
|
K3, Bölüm 3
|
9
|
Kitap üniteleri ve engelli erişimi
|
K3, Bölüm 3
|
10
|
Kullanıcı gereksinimlerine göre tasarım
|
K4, Bölüm 2
|
11
|
Danışma masaları, kareller ve ergonomi
|
K4, Bölüm 2
|
12
|
Bakım için tasarım
|
K4, Bölüm 3
|
13
|
Kullanıcı ve derme güvenliği içi tasarım
|
K4, Bölüm 3
|
14
|
Binalarda teknolojik yenilikler
|
K3, Bölüm 4
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Hüseyin ODABAŞ
|
Dersi Verenler
|
1-)Profesör Dr. Hüseyin Odabaş
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Barker, Rinker, Seacat Architecture (Firm). (2012). Library architecture. Denver, Colo: Barker, Rinker, Seacat Architecture.
K2. Sannwald, W. W., & Library Administration and Management Association. (2001). Checklist of library building design considerations. Chicago: American Library Association.
K3. Worpole, K. (2013). Contemporary library architecture: A planning and design guide.
K4. McCabe, G. B. (2000). Planning for a new generation of public library buildings. Westport, Conn: Greenwood Press.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. In Hunt, D. H., & McDonald, J. A. (1967). Public library architecture. Philadelphia: Drexel Press. Little, G. (2009). Library architecture at Yale. New Haven: Yale University Library.
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı öğrencilerin, bir kütüphane yenileme projesine ya da yeni bir bina projesine etkili bir şekilde katılımını sağlayacak ya da bu konuları yönetebilecekleri bilgileri vermektir. Öğrencilerin bir inşaat projesi sırasında personel, sistem ve hizmetleri değerlendirmeleri gereken becerilerin geliştirilmesine ağırlık verilecek, böylece yeni veya yenilenmiş kütüphane tesisi maliyet açısından etkin ve kullanıcıların ihtiyaçlarına uygun hale gelebilecektir. Öğrenciler, mimarlık mesleği ve bina projelerinin disiplinlerarası doğası hakkında daha fazla bilgi sahibi olacaklardır.
|
Dersin İçeriği
|
Bu derste geçmişten günümüze kütüphane binalarının değişimi irdelenmektedir. Bu bağlamda iç ve dış tasarım, kütüphane mobilyaları, yeşil mimari, engelli hizmetleri, bina statiği ve yerleşim konuları bu dersin içeriğini oluşturan konular arasında yer almaktadır.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bunu geliştirir.
|
-
|
2
|
Bağımsız ya da ekip üyesi olarak bilgi ve belge yönetimi alanındaki sorunları belirler, çözüm üretir, çözüme işlerlik kazandırır ve gerektiğinde uygular.
|
2
|
3
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz edebilir ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirebilir.
|
-
|
4
|
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri konusunda ileri düzeyde bilgiye sahiptir
|
-
|
5
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında analiz, yorumlama, değerlendirme becerilerini elde ederek, alan yazınına katkı sağlayacak bilimsel araştırma ve projeler yapabilir.
|
-
|
6
|
Bilgi ve belge yönetimi alanı ile ilgili araştırmaların bütün süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır, bilgi ve yeteneklerini bilimsel ve toplumsal katkı için kullanır.
|
-
|
7
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenme gereksinimlerini yönlendirir.
|
-
|
8
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki ulusal ve uluslararası yayınları ve gelişmeleri takip eder, yerli ve yabancı araştırmacılar veya ilgili kurumlarla bağlantı kurar, böylece disipline yönelik bilgi ve becerilerini geliştirir.
|
3
|
9
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir.
|
4
|
10
|
Araştırma sonuçlarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır ve paylaşır.
|
-
|
11
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanabilir.
|
-
|