Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Giriş ve ders tanıtımı
|
K1, K2, K3 ve K5
|
2
|
Bilgi-bilim politikası
|
K2, Bölüm 2
|
3
|
Bilgi-bilim programları
|
K3, Bölüm 1
|
4
|
Bilgi-bilim politika uygulamaları
|
K3, Bölüm 1 ve YK1, YK4
|
5
|
Bilgi-bilim program uygulamaları
|
K3, Bölüm 1 ve YK1, YK4
|
6
|
Bilgi-bilim politika ve program üreticileri
|
K3, Bölüm 1 ve YK1, YK2, YK4
|
7
|
Bilgi-bilim program uygulayıcıları
|
K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 2, K4
|
8
|
Türkiye bilim politikası
|
K2 ve K3
|
9
|
Türkiye bilgi politikası
|
K2 ve K3
|
10
|
Türkiye bilgi-bilim politika ve program uygulamaları
|
K2 ve K3
|
11
|
Türkiye`de akademik yayıncılık
|
K1
|
12
|
Bilgi ve bilim politikalarının akademik yayıncılığa etkisi
|
K1 ve K5
|
13
|
Bilgi ve bilim programlarının akademik yayıncılığa etkisi
|
K1 ve K5
|
14
|
Mevcut uygulamaların akademik yayıncılığa etkisi
|
K1, K3, YK2, YK3
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Üyesi Kasım BİNİCİ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Binici, K. (2012). Türkiye`de Yayın Göçü: Web of Science ve ULAKBİM Ulusal Veri Tabanlarında İndekslenen Yayınlar Üzerine bir İnceleme. Bilgi Dünyası, 13(1), 165?181.
K2. Göker, A. (2006). Bilim politikalarında ulusal boyut: dünya örnekleri ve Türkiye. Ulusal Bağımsızlık için Türkiye İktisat Politikaları Kurultayı.
K3. Uçkan, Ö. (2006). Bilgi politikası ve bilgi ekonomisi: verimlilik, istihdam, büyüme ve kalkınma. Bilgi Dünyası, 7, 23?48.
K4. Yılmaz, B. (2009). Türkiye`de kültür politikası ve kütüphane: 1980 sonrası durum. TKD Ankara Şubesi.
K5. Yılmaz, B. (2010). Türkiye`nin bilgi toplumu politikasında kütüphane kurumuna yaklaşım. Bilgi Dünyası, 11(2), 263-289.
K6. Yılmaz, B. ve Aydın, H. (2011). Bilgi politikası konusundaki uluslararası çalışmalarda kütüphane kurumuna yaklaşım: Avrupa Birliği Lizbon Stratejisi ile Birleşmiş Milletler Dünya Bilgi Toplumu Zirvesi. Bilgi Dünyası, 12, 46-69.
K7. Yılmaz, B. ve Dalkıran, Ö. (2012). Türkiye`nin bilim-teknoloji politikalarında kütüphane kurumuna yaklaşım. Bilgi Dünyası, 13(1), 57?81.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Baysal, B. (2009). Cumhuriyet Döneminde Türkiye`de Üniversiteler Bilim ve Bilim Politikaları. İstanbul. http://www.pandora.com.tr/urun/cumhuriyet-doneminde-turkiyede-universiteler-bilim-ve-bilim-politikalari/181184 adresinden erişildi.
YK2. Yılmaz, B. (2004). Türkiye`de eğitim politikası ve kütüphane. Ankara: TKD Ankara Şubesi.
YK3. Yurtsever, E., Gülgöz, S., Yedekçioğlu, Ö. A. ve Tonta, M. (2002). Sağlık Bilimleri, Mühendislik ve Temel Bilimlerde Türkiye`nin Uluslararası Atıf Dizinindeki Yeri 1973-1999. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları.
YK4. Yücel, İ. H. (2006). Türkiye`de bilim teknoloji politikaları ve iktisadi gelişmenin yönü. [Ankara]: T.C. Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı.
|
Dersin Amacı
|
Derste kütüphane, arşiv ve bilgi-belge uygulayıcılarının farkında olması gereken küresel ve ulusal içerikteki bilgi-bilim politika, program ve uygulamalar tartışılacaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Ders kapsamında politikalar ve aktörlerin, bilginin oluşum ve erişim sürecinde politikaların etkilerinin, kütüphane ve bilgi profesyonellerinin bilim-bilgi politikası ve uygulamalarındaki rollerinin akademik yayıncılık ile ilişkilendirilerek işlenmesi hedeflenmektedir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bunu geliştirir.
|
5
|
2
|
Bağımsız ya da ekip üyesi olarak bilgi ve belge yönetimi alanındaki sorunları belirler, çözüm üretir, çözüme işlerlik kazandırır ve gerektiğinde uygular.
|
-
|
3
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz edebilir ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirebilir.
|
-
|
4
|
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri konusunda ileri düzeyde bilgiye sahiptir
|
-
|
5
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında analiz, yorumlama, değerlendirme becerilerini elde ederek, alan yazınına katkı sağlayacak bilimsel araştırma ve projeler yapabilir.
|
4
|
6
|
Bilgi ve belge yönetimi alanı ile ilgili araştırmaların bütün süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır, bilgi ve yeteneklerini bilimsel ve toplumsal katkı için kullanır.
|
-
|
7
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenme gereksinimlerini yönlendirir.
|
-
|
8
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki ulusal ve uluslararası yayınları ve gelişmeleri takip eder, yerli ve yabancı araştırmacılar veya ilgili kurumlarla bağlantı kurar, böylece disipline yönelik bilgi ve becerilerini geliştirir.
|
-
|
9
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir.
|
-
|
10
|
Araştırma sonuçlarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır ve paylaşır.
|
3
|
11
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanabilir.
|
-
|