Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Çocuk Kütüphaneleri: Tanımı, tarihçesi, gelişimi
|
K1-Bölüm 1-K2-ss.13-38, K3-Bölüm1,
|
2
|
Çocuk gelişimi ve çocuk kütüphaneleri
|
K1-Bölüm 1, K2-ss. 273-294, K3-Bölüm 4
|
3
|
Çocuk kütüphanesi sistemi ve idari yapılanması
|
K1-Bölüm 5, K2-ss.174-212, K3-Bölüm 5
|
4
|
Çocuk kütüphanelerinde mimari özellikler ve mekânsal estetik
|
K1-Bölüm 3, K2-ss.311-350, K3-Bölüm Appendix
|
5
|
Okul öncesi çocuklara yönelik kütüphane hizmetleri
|
K1-Bölüm 4, K2-ss. 257-294, K3-Bölüm 4
|
6
|
İlkokul çocuklarına yönelik kütüphane hizmetleri
|
K1-Bölüm 4, K2-ss. 13-38 ve 119-173, K3-Bölüm 5
|
7
|
Ortaokul çocuklarına yönelik kütüphane hizmetleri
|
K1-Bölüm 4; K2-ss. 13-38 ve 119-173, K3-Bölüm 5
|
8
|
Çocuk kütüphanelerinde eğitsel ve yaratıcı hizmetler
|
K1-Bölüm 4; K2-ss. 13-38 ve 119-173, K3-Bölüm 5
|
9
|
Çocuk edebiyatı, çocuk yayınları ve çocuk yayıncılığı
|
K1-Bölüm 5; K2-ss.230-256, K3-Bölüm 6
|
10
|
Çocuklar için danışma kaynakları ve hizmetleri
|
K1-Bölüm 3-, K2-ss. 13-38 ve 137-173, K3-Bölüm 2
|
11
|
Çocuk kütüphanelerinde halkla ilişkiler ve tanıtım
|
K1-Bölüm 3-, K2-ss. 39-89 ve 174-212, K3-Bölüm 7
|
12
|
Çocuk kütüphaneleri hizmetlerinin değerlendirilmesi
|
K1-Bölüm 5-, K2-ss. 174-212, K3-Bölüm 6
|
13
|
Çocuk kütüphanecilerinin eğitimi
|
K1-Bölüm 1; K2-ss. 213-229; K3-Bölüm 3
|
14
|
Çocuk kütüphanecilerinde bulunması gerekli beceriler
|
K1-Bölüm 1; K2-ss. 213-229; K3-Bölüm 3
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Coşkun POLAT
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Sullivan, M. (2013). Fundamentals of children services. 2nd. ed. Chicago, ALA.
K2. Dünyanın iyiliği çocuk kütüphaneleri (2019). Ed. A. Kakırman Yıldız. İstanbul, Hiperyayın.
K3. Walter, V.A. (2001). Children and libraries getting it right. Chicago, 2001.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Baker, S., & Lancaster, F. (1991). The measurement and evaluation of library services. (Second ed.). Arlington, VA: Information Resources Press.
YK2. Borgman, C. L. (1989). All users of information retrieval are not equal: An exploration into individual differences. Information Processing & Management, 24, 237-252.
YK3. Bourdieu, P. (1993). The field of cultural production. Cambridge, UK: Polity Press.
YK4. Chance, R. (2014). Young adult literature in action: A Librarian`s guide, 2nd Edition (Library and Information Science Text). 2nd Edition. Libraries Unlimited,
YK5. Flowers, S. (2014). Evaluating teen services and programs (Teens at the library). New York, American Library Association.
YK6. Harris, M. & Johnson, E.D. (1984). History of libraries in the western world. Metuchen, NJ: Scarecrow.
YK7. IFLA 0-18 Yaş Grubundaki Çocuklar İçin Kütüphane Hizmetleri Rehberi. (2018). Ed. C. Rankin. Çev. C. Polat, E. B. Eroğlu, S. Çuhadar, A. Kavak, B. Tan. 2. bsk.
YK8. IFLA Halk Kütüphanesi Hizmeti: Gelişim için IFLA / UNESCO İlkeleri. (2004). (Çev. B. Yılmaz). İstanbul: TKD İstanbul Şubesi.
YK9. Jenkins, C. A. (2000). The history of youth services librarianship: A review of the research literature. Texas, University of Texas Press.
YK10. Lushington, N. (2002). Libraries designed for users. A 21st century guide. New York: Neal-Schuman Publishers Inc.
YK11. Vardell, S.M. (2014). Children`s literature in action: A Librarian`s guide. 2nd Edition (Library and Information Science. Santa Barbara, California, Libraries Unlimited.
|
Dersin Amacı
|
Çocuk kütüphanelerini diğer kütüphanelerden ayıran özelliklerin, çocuk kütüphanesinin yapılanması ve hizmetlerinin, çocuk kütüphanesi dermesinin özelliklerinin ve içeriğinin, çocuk kütüphanelerinde görev alan personelin sahip olması gerekli özelliklerin tartışılması ve Türkiye özelinde çocuk kütüphaneleri hizmetlerinin gelişimine ilişkin bakış açısının geliştirilmesi.
|
Dersin İçeriği
|
Çocuk kütüphanelerinin tanımı, tarihçesi ve gelişimi; Çocuk kütüphanesinin yapısal ve içerik özellikleri; Çocuk kütüphaneleri dermelerinin özellikleri; Çocuk yayıncılığı ve çocuk literatürü; Çocuk kütüphanesi hizmetleri; Çocuk kütüphanelerinde eğitsel ve yaratıcı faaliyetler; Çocuk kütüphanecisinin sahip olması gerekli beceriler; Çocuklara yönelik kütüphane hizmetlerinin planlanmasında kütüphanecinin rolü.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bunu geliştirir.
|
4
|
2
|
Bağımsız ya da ekip üyesi olarak bilgi ve belge yönetimi alanındaki sorunları belirler, çözüm üretir, çözüme işlerlik kazandırır ve gerektiğinde uygular.
|
-
|
3
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz edebilir ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirebilir.
|
4
|
4
|
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri konusunda ileri düzeyde bilgiye sahiptir
|
-
|
5
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında analiz, yorumlama, değerlendirme becerilerini elde ederek, alan yazınına katkı sağlayacak bilimsel araştırma ve projeler yapabilir.
|
4
|
6
|
Bilgi ve belge yönetimi alanı ile ilgili araştırmaların bütün süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır, bilgi ve yeteneklerini bilimsel ve toplumsal katkı için kullanır.
|
4
|
7
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenme gereksinimlerini yönlendirir.
|
4
|
8
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki ulusal ve uluslararası yayınları ve gelişmeleri takip eder, yerli ve yabancı araştırmacılar veya ilgili kurumlarla bağlantı kurar, böylece disipline yönelik bilgi ve becerilerini geliştirir.
|
-
|
9
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir.
|
5
|
10
|
Araştırma sonuçlarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır ve paylaşır.
|
-
|
11
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanabilir.
|
-
|