Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Kompozisyonla ilgili genel bilgiler
|
Ders Kitabı
|
2
|
Kompozisyon (tema, konu, hayal)
|
Örnek Metinler
|
3
|
Yazılı kompozisyon türlerine giriş
|
Örnek Metinler
|
4
|
Şiir bilgisi ve şiir örnekleri incelemesi
|
Ders Kitabı
|
5
|
Hikaye ve roman
|
Ders Kitabı
|
6
|
Destan, Fabl ve Masal
|
Ders Kitabı
|
7
|
Tiyatro, Gezi Yazısı
|
Ders Kitabı, örnek gezi yazıları
|
8
|
Makale, Fıkra, Deneme
|
Ders Kitabı, örnek gazete yazıları, deneme yazıları
|
9
|
Özgeçmiş, Dilekçe, Tutanak, Rapor
|
Ders Kitabı
|
10
|
Sözlü kompozisyon Türlerine giriş
|
Ders Kitabı
|
11
|
Açık oturum, mülakat, nutuk,
|
Ders Kitabı
|
12
|
Seminer, konferans, panel,
|
Ders Kitabı, videolar
|
13
|
Sempozyum, münazara
|
Ders Kitabı
|
14
|
Örnek kompozisyon değerlendirmeleri
|
Ders Kitabı
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Fikret KEDERSİZ
|
Dersi Verenler
|
1-)Öğretim Görevlisi Fikret Kedersiz 2-)Doçent Dr. Kazım Çandır 3-)Doçent Dr. Şerife Özer 4-)Öğretim Görevlisi Adem Arslan 5-)Öğretim Görevlisi Dr. Mustafa Alan 6-)Öğretim Görevlisi Dr. Bestami Bilge
|
Ders Yardımcıları
|
Dr. Öğr. Üye. Şerife Özer, Dr. Öğr. Gör. Kazım Çandır, Dr. Öğr. Gör. Adem Arslan, Öğr. Gör. Bestami Bilge , Öğr. Gör. Mustafa Alan
|
Kaynaklar
|
SARI, Mehmet (2011). Fakülte ve Yüksekokullar için Türk Dili Ders Kitabı, Okutman Yay. Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
DİLÇİN,Cem (1995).Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Güzel Yazılar Şiirler, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 1997.
KAPLAN,Mehmet(2001).Şiir Tahlilleri II, Dergah Yayınları, İstanbul.
KAPLAN, Mehmet (2005). Oğuz Kağan-Oğuz Han Destanı, Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar 3, Tip Tahlilleri, Dergâh Yayınları, İstanbul, s.11-25.
KARAALİOĞLU(1995) Seyit Kemal, Sözlü/Yazılı Kompozisyon Konuşmak ve Yazmak Sanatı, İnkılâp Kitabevi,26. Baskı İstanbul.
KAVCAR, Cahit, Ferhan OĞUZKAN, AKSOY (2004). Yazılı ve Sözlü Anlatım, Anı Yay. 5.Baskı, Ankara.
PİLANCI,Hülya (editör),(2006).Türk Dili, Anadolu Üniversitesi Yayını No: 1473, Açık Öğretim Fakültesi Yayını No: 786, Eskişehir.
|
Dersin Amacı
|
Kompozisyonun tanımını ve genel özelliklerini öğretmek, Yazılı ve sözlü kompozisyon türlerinin genel özelliklerini kavratmak. Kompozisyon hakkında edinilen teorik bilgilerden hareketle metin incelemesi yapma yetişi geliştirmek ve metin kurma kabiliyeti kazandırmak.
|
Dersin İçeriği
|
Okuma türleri ve okuma yöntemleri; kompozisyon (tema, konu, hayal), kompozisyonda ana düşünce ve yardımcı düşünceler, düşünceyi geliştirme yolları; paragraf ve paragraf oluşturma; anlatım düzeni ve biçimleri; edebî nitelik taşıyan yazılar (şiir, destan, fabl, masal, hikâye, roman, tiyatro), düşünce ve bilgi aktaran yazılar (makale, deneme, eleştiri, fıkra, sohbet, gezi, hatıra, röportaj, biyografi), yazışmalar (dilekçe, öz geçmiş, resmi yazılar, mektup, rapor, tutanak, karar, duyuru); güzel, etkili, doğru konuşma; sözlü anlatım türleri (açık oturum, mülakat, nutuk, seminer, konferans, panel, sempozyum, münazara)
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili biçimde kullanabilme.
|
4
|
2
|
Türkçenin yapısı ve işleyişi hakkında sahip olunan bilgilerden hareketle fikir üretebilme.
|
4
|
3
|
Ana dili öğretiminin mantığını kavrayabilme.
|
5
|
4
|
Duygu ve düşüncelerini sözlü ve yazılı olarak etkili ve anlaşılır biçimde ifade edebilme.
|
5
|
5
|
Etkili iletişim kurabilme becerisi.
|
4
|
6
|
Okuma, dinleme, konuşma ve yazma öğrenme alanlarında etkinlik üretebilme becerisi.
|
4
|
7
|
Zengin bir kelime dağarcığına sahip olabilme.
|
4
|
8
|
Türk Dili, kültürü ve sanatı alanında estetik bir zevke sahip olabilme
|
4
|
9
|
Türk dilinin farklı dönemlerde meydana getirilmiş eserlerini metnin dili, tarihi, edebî değeri, şekil özellikleri, döneminin ve içinde yaşadığımız zamanın sanat anlayışı açısından - çözümleyebilme
|
5
|
10
|
Milli, manevi ve evrensel değerlere duyarlı olabilme.
|
5
|
11
|
Türk Dili öğretiminde bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde uygulayabilme.
|
5
|
12
|
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme.
|
5
|
13
|
Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
5
|
14
|
Türk Dili alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
5
|
15
|
Türk Dili alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
5
|