Prerequisites
|
-
|
Language of Instruction
|
Turkish
|
Responsible
|
Lect.Dr.Rabia Aksoy Arıkan, Lect.Abdulkadir Gökmen, Lect.Hikmet Uluğ, Lect.Dr.Oktay Yazıcı, Lect.Selahattin Evren, Lect.Dr.Hatice Kızılkaya, Lect. Salih Potukoğlu, Lect.Zeynep Maden, Lect.Seda Yazıcı Köksal, Lect.Seda Yılmaz Saka, Lect.Ayşe İrem Kütükoğlu
|
Instructors
|
-
|
Assistants
|
-
|
Resources
|
R1. Ateşsoy, Y. (1988). Yâran Diyarı Bizim Çankırı. Ankara: Çankırı Esnaf ve Küçük Sanatkarlar Derneği.
R2. Absarılıoğlu, A. (2003a). Çankırı`nın Milli Kültür Değeri Yâran. Çankırı: Çankırı Belediyesi.
R3. Absarılıoğlu, A. (2003b). Gelenekten Evrensele Yâran. Çankırı: Çankırı Belediyesi.
R4. Absarılıoğlu, A. (2012). Dünya Kültür Mirasımız Yâran. Çankırı: Çankırı Valiliği Kültür Yayınları.
R5. Arıkan Aksoy, R.-Temur, N. (2018). Bir Kültürel Bellek Mekânı olan Çankırı Yâranı ve Çankırı Yâranının Simgeselliği, Bildiri, Almaati, Kazakistan.
R6.Arıkan Aksoy, R. (2021). Kültürel ve Toplumsal Katkı Kapsamında Çankırı Yâranı, Uluslararası LOTUS Dil ve Edebiyat Sempozyumu, Konya.
R7.Arıkan Aksoy, R. (2021). Kültürel Bellek ve Mekân İmgesi Bağlamında Çankırı Askerağa Konağı, Uluslararası Kültür Çalışmaları Dergisi.
R8.Ateşsoy, Y. (1988). Yâran Diyarı Bizim Çankırı, Çankırı: Esnaf ve Küçük Sanatkârlar Demeği Yayınlan No: 1.
R9.Ayhan, B. (1998). Çankırı Tarihi. Ankara: Irmak Tan Matbaa.
R10.Cenikoğlu, G.T. (2004) Akşehir`de Yarenlik Geleneği, Yâran ve Çankırı Kültürü, II.
R11.Çayır, K. (2011). Çankırı Yâran Meclisinde Bağlamanın Rolü. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,
R12.Erkal, M. (1997). Sosyoloji (Toplum Bilimi) İstanbul: Der Yayınlan.
R13.Erken, V. (2000). Nasıl Bir İnsan. Ankara: Berikan Yayınları.
R14.Gümüştekin, N. (2011). Kültür Kavramı ve Osmanlıdan Günümüze Kültürel Yapının İncelenmesi.
R15.Kültür Turizmi http://www.kulturturizm.gov.tr
R16.Metin, E. (2004). Tarih ve Kültür. Çankırı: Kayıkçı Matbaacılık.
R17.Nahit, T. (1969). Çankırı Halk Edebiyatı -Türküler, Maniler, Ninniler-. Çankırı: Çankırı Halk Eğitim Merkezi Müdürlüğü.
R18.Özkan, O. (2000). Çankırı Yâran Meclisleri. Çankırı: Çankırı Belediyesi.
R19.Özkan, O. (2006). Çankırı Gelenekleri ve Yâran Kültürü. Çankırı: Çankırı Valiliği.
R20.Tezcan, M. (1990). Bir yaygın eğitim kurumu olarak Çankırı Yâran Örgütü. 2. Ulusal Sosyal Bilimler Kongresi
R21.Üçok, A.K. (2002a). Görüp İşittiklerim. Ankara: Okuyan Adam.
R22.Üçok, H.H. (2002b). Çankırı Tarih ve Halkiyatı. Ankara: Okuyan Adam.
R23.Üçok, A.K.(2002b). Çankırı Coğrafyası. Ankara: Okuyan Adam.
R24.Ünver, M. (2004). Müslüman-Türk Anadolu insanının eğitim ve öğretiminde köy odalarının rolüne folklorik bir bakış. II. Çankırı Kültürü Bilgi Şöleni.
|
Supplementary Book
|
SR1.Visual, audial sources and local people
|
Goals
|
Cultural Studies is an interdisciplinary and transdisciplinary academic field that emerged in the West in the second half of the twentieth century and gradually spread worldwide. Cultural Studies, which in the broadest sense means identifying culture as the main field of study, is in contact with all academic disciplines that can have a say on this subject. Since Cultural Studies perceives the concept of "culture" as a whole of what people do and experience, it takes all kinds of cultural production and practice seriously. In this context, an interdisciplinary and interdisciplinary presentation is aimed at the academic disciplines in contact. On the other hand, it seeks to provide equipped employees to the cultural sector, which is gaining value in Turkey. First, it is desired to raise awareness about the culture of the place where you live by presenting impressions from living examples.
|
Content
|
Cultural studies are an interdisciplinary field, and this course will introduce the students to the history and development of this field in Çankırı, Turkey and the world. We will start with a brief history of the area`s growth and analyze the concept of culture. We will then discuss specific theoretical contributions and particularly scrutinize the development of the field in Çankırı Yâran Culture, different cultures in Turkey and beyond. There will also be screenings (movies, documentaries, advertisements, etc.), sightseeing (Çankırı Yâran Evi, Çankırı Askerağa Konağı, Çivitcioğlu and Buğdaypazarı Madrasa) that will relate the theoretical perspectives to our practical understanding.
|